Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze coureurs moeten dit seizoen vrezen voor hun Formule 1-stoeltje

2020 is het Formule 1-seizoen waarin diverse coureurs met een aflopend contract rondrijden. Linke soep, want garanties voor een terugkeer in 2021 zijn er niet. Kijk maar eens naar Nico Hülkenberg die nu in zijn woonplaats Emmerich op een telefoontje zit te wachten. RacingNews365 zet de coureurs op een rijtje die zich serieus zorgen moeten maken over een langer verblijf in de Formule 1.

Valtteri Bottas

Valtteri Bottas?? Jazeker, de Finse Mercedes-coureur rijdt dit jaar - in overdrachtelijke zin uiteraard - alsof zijn leven er vanaf hangt. Met enige moeite kon Bottas vorig jaar zomer sportchef Toto Wolff ervan overtuigen zijn contract met nog eens een jaar te verlengen. En verdorie, Bottas deed het vorig jaar natuurlijk best oké, met een tweede plaats in het WK, vijf polepositions (net zoveel als Hamilton in 2019) en vier zeges. Het is dat ongetwijfeld Hamilton een goed woordje deed voor zijn ‘wing man’, want anders had zomaar Esteban Ocon kans gemaakt op het tweede stoeltje bij Mercedes. Maar het belabberde seizoen 2018 (zonder zege!) is allerminst vergeten. Best pijnlijk: Bottas heeft nog geen moment écht de indruk gewekt te kunnen strijden om de wereldtitel, wat voorganger Nico Rosberg wél kon en uiteindelijk resulteerde in een titel voor de Duitser in 2016. Het is dat de Fin rust en stabiliteit bij Das Haus brengt… Bottas moet met andere woorden op hetzelfde level gaan presteren als Hamilton in 2020, anders zou Wolff voor het nieuwe jaar zijn oog alsnog wel eens kunnen laten vallen op Ocon. En vlak de hongerige George Russell vooral niet uit…

Sebastian Vettel

Wil Sebastian Vettel contractverlenging bij Ferrari afdwingen, dan zal hij zijn oude ‘ik’ moeten hervinden. Bij voorkeur die uit zijn Red Bull-periode, waarin hij de wereldtitels aaneenreeg. Maar ja, toen had hij een superieure auto onder zijn kont. De viervoudig wereldkampioen oogt buiten de auto doorgaans monter en relaxt, maar in de auto is de Duitser de laatste jaren alles behalve stressbestendig. Hij rijgt de stuurfouten aaneen (we onthouden ons hier omwille van de ruimte van een overzicht) en zet het bij het minste geringste op een stevig gemopper via de boordradio. Dat moet snel beter, want anders hijst Mattia Binotto zomaar een ander in de cockpit naast Leclerc. Onze tip? Nee, niet Antonio Giovinazzi… De keuze zou zomaar op Daniel Ricciardo kunnen vallen, wiens contract bij Renault ook afloopt. Maar de Australiër is alom geliefd in de paddock en hoeft zich in tegenstelling tot Vettel geen enkele zorgen te maken over zijn toekomst.

Kimi Räikkönen

Wij maken ons enigszins zorgen over de toekomst van Kimi Räikkönen in de Formule 1, maar zou de inmiddels 40-jarige zich wel zorgen maken? Vast niet. De Fin rijdt louter voor zijn plezier en maakt zich schijnbaar nergens druk om. Kijk niet raar op als de wereldkampioen van 2007 komend najaar – op Monza ofzo - met een brede grijns zijn afscheid aankondigt. Om lekker te gaan karten met zijn zoontje! Waarop de Poolse sponsoren van Alfa Romeo vervolgens doodleuk Robert Kubica per 2021 in de tweede cockpit naast Antonio Giovinazzi lepelen.

Antonio Giovinazzi

Nu we het toch over Antonio Giovinazzi hebben. De Italiaan geldt dan wel als beschermeling van Ferrari, maar hij is allerminst zeker van zijn toekomst. Zijn eerste volledige seizoen in de Formule 1 bij de renstal uit Hinwil was niet heel overtuigend. Giovinazzi deed enkele ‘Vetteltjes’ (denk aan Silverstone en Spa!) en pas tijdens de tweede seizoenshelft van 2019 deed hij precies genoeg om zijn stoeltje voor 2020 zeker te stellen. De spontane en altijd benaderbare Giovinazzi zal dit jaar echt stappen moeten maken om een langer verblijf in de F1 zeker te stellen. De door hem zo vurig gehoopte transfer naar Ferrari mag vooralsnog gerust een utopie worden genoemd. Hij mag al blij zijn als er een jaartje Alfa Romeo bij komt...

Daniil Kvyat

Een kat met negen levens, zo kun je Daniil Kvyat (25) gerust typeren. Hij is al enkele malen door alles en iedereen afgeschreven, maar toch is hij er in 2020 weer gewoon bij. In 2014 begon Kvyat als veelbelovende Red Bull-junior zijn F1-loopbaan bij het inmiddels tot AlphaTauri omgedoopte Toro Rosso, en daar is hij na een promotie, degradatie, ontslag en herintreding nu nog steeds! Hoeveel kansen krijgt ‘de torpedo’ nog? De ooit zo door Red Bull geprezen Rus werd vorig jaar eerst door Alexander Albon en later door Pierre Gasly min of meer de oren gewassen. Het podium in de kletsnatte Grand Prix van Duitsland was zijn enige uitschieter in positieve zin. Het moet wel heel gek lopen wil 2020 niet zijn laatste jaar in de Formule 1 zijn. Maar ja, dat dachten we al ‘ns eerder…

Romain Grosjean

As je het over foutenfestivals hebt, dan is Grosjean de ongekroonde koning. De Fransman met Zwitserse wortelen heeft de laatste jaren nauwelijks laten zien dat hij nog langer thuis hoort in de Formule 1. Botsingen met collega’s (waaronder meer dan eens zijn eigen teamgenoot!) en merkwaardige schuivers en crashes (denk aan die achter de safetycar in Bakoe in 2018!) hebben de reputatie van de ooit zo beloftevolle coureur geen goed gedaan. En dan drukken wij ons nog voorzichtig uit. Zijn laatste podiumfinish dateert alweer van vijf jaar geleden, Spa 2015 met Lotus. Grosjean gaf het onlangs zelf al te kennen: als het niet snel beter gaat bij Haas, zet hij na afloop van dit seizoen mogelijk een punt achter zijn Formule 1-loopbaan. Misschien komt die gedachte wat aan de late kant. Wat ons betreft is de dertiger zijn uiterste houdbaarheidsdatum al geruime tijd gepasseerd…

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap