Robert Kubica
Spijtig genoeg beginnen we deze lijst met de aimabele Robert Kubica. Na zijn horrorcrash in de rallysport in 2011 gun je de Pool het allerbeste, maar diens prestaties bij Williams zijn nog niet eens 'gewoon' goed te noemen. Ligt het aan de auto, ligt het aan Kubica zelf? De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar feit is dat hij het tempo van zijn debuterende teamgenoot George Russell niet kan bijbenen. Williams zegt dit seizoen in ieder geval vast te willen houden aan Kubica, omdat zijn technische input van onschatbare waarde is, of zijn het toch de sponsormiljoenen? Het is maar zeer de vraag of er in 2020 nog plek is voor Kubica. Coureurs als Nikita Mazepin en Nicholas Latifi beschikken over genoeg dollars en talent om aanspraak te maken op het stoeltje.
Romain Grosjean
Op dagen dat de knikker precies goed in zijn hoofd ligt, laat hij zijn bijzondere vaardigheden zien. Het aantal dagen waarop dit het geval is, wordt jaarlijks minder. In 2019 rijdt Grosjean geen deuk in een pakje boter, maar wel in de vangrails in de pitstraat van Silverstone. Een coureur met zijn ervaring en talent moet tot veel meer in staat zijn dan dit! De aanrijdingen met teamgenoot Kevin Magnussen drijven teambaas Guenther Steiner tot wanhoop. Het lijkt er dan ook op dat Grosjean zijn langste tijd in de Formule 1 heeft gehad.
Antonio Giovinazzi
Het label 'groot talent' brokkelt in rap tempo af bij Giovinazzi. De Italiaan heeft bijna twee jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden op zijn eerste F1-seizoen, maar wist geen seconde te imponeren. In de kwalificaties is hij Kimi Raikkonen ooit te snel af, maar tijdens de races is de Fin steevast de snelste Alfa Romeo-coureur. Op zondag worden de punten verdeeld en er staat pas één schamel puntje achter Giovinazzi's naam, liefst 30 minder dan Raikkonen bij elkaar wist te rijden. Zijn geluk kan zijn dat Ferrari in 2021 Mick Schumacher wil stallen bij Alfa Romeo en geen andere coureur beschikbaar heeft die in 2020 beter is dan Giovinazzi.
Valtteri Bottas
Van de stoere Valtteri Bottas 2.0 is na twaalf races niets meer over. Ging kortstondig aan de leiding van het WK, maar was verantwoordelijk voor slechts twee van de tien Mercedes-zeges dit seizoen. Lewis Hamilton rijdt wederom rondjes om zijn teamgenoot en gaat met een geruststellende voorsprong van 62 punten op zomervakantie. Tweemaal werd het contract van Bottas al met een jaar verlengd, maar de vraag is of Mercedes dat nu ook weer doet. Esteban Ocon klopt op de deur bij Mercedes en ook George Russell is een optie voor de toekomst. Als Mercedes al haar kaarten voor 2021 open wil houden, het jaar waarin ook Verstappen en Sebastian Vettel vrij man zijn, dan kan Bottas mogelijk nogmaals het voordeel van de twijfel krijgen.
Nico Hulkenberg
Werd nog gelinkt aan het stoeltje van Pierre Gasly bij Red Bull, maar moet er alles aan doen om zijn eigen positie te redden bij Renault. Daniel Ricciardo heeft de overhand binnen Renault, zowel op de baan als binnen het team. In hem zien ze de leider die Hulkenberg de voorbije twee jaren niet was. Met de Franse Esteban Ocon, die als hij niet voor Mercedes rijdt in 2020 op weg lijkt naar Renault, heeft het merk een gedroomde coureur voor ogen. Ricciardo en Ocon als kartrekkers bij Renault, het is een mooi plaatje, maar dus wel een plaatje waarin Nico Hulkenberg ontbreekt.
Alexander Albon
Vreemd om Albon hier neer te zetten? Hij heeft immers nog geen meter gereden in de Red Bull. De rookie heeft pas twaalf GP's achter zijn naam staan en wacht een haast onmogelijke opgave om zonder gedegen voorbereiding bij Red Bull te schitteren aan de zijde van Max Verstappen. Een kans of een kansloze onderneming? Negen races krijgt hij de tijd om Helmut Marko en Christian Horner te overtuigen dat hij beter is dan Daniil Kvyat en Pierre Gasly, twee coureurs die zonder pardon teruggezet werden naar Toro Rosso.
Meest gelezen