Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Deze Formule 1-coureurs kregen een schorsing aan hun broek

Het is gelukkig al even niet meer voorgekomen dat een coureur geschorst werd voor een race in de Formule 1. De laatste keer was Romain Grosjean in 2012. Een blik in de historie én in de toekomst, want welke huidige coureur zit het dichtst tegen een straf aan?

Grosjean Belgium 2012
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Romain Grosjean is de laatste F1-coureur die geschorst is geweest. Directe aanleiding was de startcrash die hij veroorzaakte tijdens de GP van België in 2012. Hij schakelde in één klap twee wereldkampioenen (Lewis Hamilton en Fernando Alonso) en Sergio Perez uit. Zijn eigen auto scheerde rakelings langs het hoofd van Alonso, één van de redenen waarom er nu met de halo wordt gereden.

Het incident volgde op eerdere momenten van onstuimigheid van de Fransman en men was er klaar mee. Grosjean werd de race erop (GP van Italië) aan de kant gehouden en enkele jaren later werd het strafpuntensysteem zoals we dat nu kennen ingevoerd.

Yuji Ide (2006)

Yuji Ide kende een bliksemcarrière in de Formule 1. Hij trok de aandacht in de eerste races van het seizoen 2006 door zijn inconsistente rijstijl. Het nieuwe team Super Aguri stelde Ide aan als één van de coureurs voor het debuutseizoen in de Formule 1. Waar je Grosjean nog kon betrappen op snelheid, reed Ide hopeloos achteraan. Hij sprak geen woord Engels en was bovendien onstuimig, met als dieptepunt het (letterlijk) ondersteboven rijden van Christijan Albers tijdens de GP van San Marino.

Ide werd daarop niet alleen geschorst, de FIA ging nog een stapje verder. Zijn superlicentie werd zelfs ingetrokken, waardoor Ide niet verder kwam dan vier races in de Formule 1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Jenson Button en Michael Schumacher

Tijdens de Grand Prix van Imola in 2005 hadden de twee BAR Honda-coureurs Jenson Button en Takuma Sato te weinig gewicht in hun wagen. De Engelsman en de Japanse-coureur moesten voor straf de twee daaropvolgende races in Monaco en Spanje vanaf de zijlijn toekijken. Bijzonder wrang voor BAR, want hoofdsponsor British American Tobacco had honderden gasten uitgenodigd voor de prestigieuze GP van Monaco...

Ook zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher kreeg eens een schorsing aan zijn broek. Tijdens de opwarmronde voor de Britse GP op Silverstone in 1994 passeerde Schumacher zijn aartsrivaal Damon Hill twee keer. Hiervoor kreeg hij een stop-and-go penalty. Hij diende de straf later uit, maar liet zijn auto onmiddellijk bijtanken voordat hij de straf uitzat. De Benetton-coureur negeerde de daaropvolgende zwarte vlag, waarmee hij uit de race zou worden genomen, gedurende meerdere ronden. Als gevolg daarvan werd hij door de FIA geschorst voor de Grands Prix van Italië en Portugal.

Hakkinen, Irvine en Mansell

Mika Hakkinen veroorzaakte in 1994 een kettingbotsing na de start van de Duitse GP in Hockenheim en moest toekijken in Hongarije. In hetzelfde jaar kreeg ook Eddie Irvine een schorsing aan zijn broek. De Jordan-coureur veroorzaakte een crash met Jos Verstappen, Eric Bernard en Martin Brundle op Interlagos, waarbij de auto van de Nederlander over de kop sloeg. Irvine werd uitgesloten van de races in Japan, Italië en Monaco.

In 1989 was het de beurt aan Nigel Mansell. De toenmalige Ferrari-coureur reed in Portugal te ver over de markeringslijn bij een pitstop. Hij zette de auto in zijn achteruit en reed ook achteruit. Dit is vandaag de dag nog steeds verboden. Nadat hij terug de baan op ging, kreeg hij de zwarte vlag te zien. Dit weerhield de Engelsman er niet van om Ayrton Senna nog van de baan te rijden. Als gevolg hiervan moest Mansell toekijken in Spanje.

Hulp van gridgirls

De naam Hans Heyer zal weinig belletjes doen rinkelen bij de gemiddelde F1-fan, maar hij verdient een plekje in deze lijst. Heyer was geen hoogvlieger en met de 27ste tijd in de kwalificatie voor de Duitse Grand Prix van 1977 wist hij zich niet te kwalificeren.

Maar racen zou hij. De gridgirls van toen kenden Heyer goed en hij wist ze ervan te overtuigen tactisch rond zijn auto te gaan staan om hem zo aan het zicht te onttrekken. Toen de race van start ging, sloot hij achteraan aan. Het duurde even voordat de wedstrijdleiding door had wat er aan de hand was en toen ze hem daadwerkelijk wilden diskwalificeren, was hij reeds uitgevallen. Hij werd uitgesloten van deelname aan toekomstige F1-races, maar dat raakte hem niet, want het was altijd al de bedoeling dat het bij die ene race zou blijven.

Verder kregen ook Emilio de Villota (1981), Ricardo Londono (1981), Riccardo Patrese (1978), Otto Stuppacher, Karl Oppitzhauser (1976) en Lella Lombardi (1976) een schorsing aan hun broek. De eerste coureur die geschorst werd in de Formule 1 was Ken Richardson. Hij kwalificeerde zich als BRM-testcoureur verdienstelijk als tiende voor de GP van Italië op Monza in 1951, geholpen door de imposante V16-motor. Hij zou echter nooit starten, want de Italiaanse wedstrijdleiding kwam er op tijd achter dat Richardson helemaal niet over een geschikte licentie beschikte.

Wie zit er nu dicht bij een schorsing?

Tegenwoordig wordt er in de Formule 1 gewerkt met strafpunten. Wie het aantal van twaalf strafpunten aantikt, wordt geschorst voor één race. Gelukkig voor de coureurs vervallen strafpunten na een bepaalde periode ook weer. De coureur die nu de meeste strafpunten op zijn naam heeft staan is Sergio Perez. De Red Bull-rijder heeft zeven strafpunten. Teamgenoot Max Verstappen heeft er twee.

Check hieronder de strafpunten van de huidige coureurs in de Formule 1.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Strafpunten Formule 1-coureurs per december 2023

Coureur Strafpunten Verloopdatum eerstvolgende
Perez 7 17 september 2024 (1 punt)
Sargeant 6 3 september 2024 (2 punten)
Stroll 5 9 juli 2024 (2 punten)
Hamilton 4 29 juli 2024 (2 punten)
Russell 4 28 mei 2024 (2 punten)
Tsunoda 3 4 juni 2024 (1 punt)
Hulkenberg 2 29 mei 2024 (2 punten)
Verstappen 2 19 november 2024 (2 punten)
Sainz 2 2 april 2024 (2 punten)
Zhou 2 23 juli 2024 (2 punten)
Bottas 2 29 oktober 2024 (2 punten)
Gasly 0 -
Ricciardo 0 -
Alonso 0 -
Norris 0 -
Leclerc 0 -
Albon 0 -
Ocon 0 -
Piastri 0 -
Magnussen 0 -

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld