Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze updates kan Verstappen dit jaar nog verwachten van Red Bull

Max Verstappen is verwikkeld in een spannende strijd om de wereldtitel. Zijn teamgenoot, maar ook beide Ferrari-mannen maken ook nog kans. Tegelijkertijd is het Red Bull dat met Ferrari strijdt om de constructeurstitel. Wie van hen wordt, na acht Mercedes-titels op rij, de opvolger van de Silver Arrows? Met deze updatepakketten hoopt Red Bull de komende maanden het verschil te kunnen maken.

Sinds dit seizoen wordt er in de Formule 1 gereden met gloednieuwe technische regels. Red Bull-ontwerper en technisch Formule 1-goeroe Adrian Newey noemde het eerder de meest uitvoerige regelwijzigingen die hij in zijn loopbaan heeft meegemaakt In vergelijking met de vorige jaren, de afgelopen decennia zelfs, wordt het overgrote merendeel van de downforce van de Formule 1-bolide met behulp van Venturi-kanalen gegenereerd onder de vloer van de wagen. De voor- en achtervleugels zijn natuurlijk niet verdwenen, maar alle kleine tierelantijntjes op die onderdelen wel, waardoor de vleugels en het bodywork aanzienlijk minder verantwoordelijk zijn voor de downforce dan voorheen het geval was. Een nieuwe set regels betekent tevens dat er nog veel ruimte voor verbetering is bij alle teams. Omdat de reglementen nog zo jong zijn, leren de teams al gaandeweg steeds meer en meer over de regels, de werking van de nieuwe Formule 1-bolides en hun aerodynamica. In tegenstelling tot de afgelopen jaren voor 2021 kunnen de topteams er in de ontwikkeling echter niet al het mogelijke geld tegenaan smijten, om zo een voordeel te behalen op de kleinere teams met minder budget, omdat er sinds vorig seizoen sprake is van een budgetplafond in de sport. Weliswaar zijn het nog steeds Red Bull en Ferrari, met daarachter Mercedes die het Formule 1-veld aanvoeren. In de tweestrijd, misschien door toedoen van Mercedes binnenkort een driestrijd, kan elke (extra) update het verschil maken. Red Bull hoopt dat de komende maanden te doen door een reeks aan verschillende updates. RacingNews365 heeft begrepen dat er nog in ieder geval vier updates op de planning staan voor de komende maanden. Al heel snel volgt de eerste, zo leggen we hieronder aan je uit.

Van onder naar boven

We zien tot op heden in 2021 verschillende benaderingen bij de teams. Zo komt Mercedes de afgelopen maanden regelmatig met een aantal kleine updates, zodat de auto beetje bij beetje beter wordt. Zij geloven in hun concept, maar moesten de echte snelheid nog 'ontgrendelen'. Red Bull en Ferrari doen hetzelfde, omdat de basis van hun auto simpelweg goed is. Zij zijn vooral bezig met het optimaliseren van de bolide. Teams als Williams en Aston Martin, die ver achteraan het veld rondrijden, kiezen er daarentegen voor om hun concept om te gooien en met grote updatepakketten te komen. Waarom? Omdat hun concept niet (goed genoeg) bleek te werken en ze het daarom over een andere boeg hebben gegooid. In de Red Bull-fabriek kijkt men dus vooral naar het optimaliseren van de RB18 van Max Verstappen en Sergio Perez. Daarbij werkt het team uit Milton Keynes van de onderkant naar de bovenkant. De onderkant van de vloer van de bolide is het belangrijkste onderdeel. In Frankrijk, het volgende raceweekend, komt het team dan ook al met een update die dat deel van de auto moet optimaliseren, zo heeft RacingNews365 begrepen. Vervolgens zal men verder kijken naar de sidepods van de wagen. Naar verwachting komt de update aan dat deel van de RB18 tijdens de thuisrace van Verstappen, in Zandvoort, op de auto te zitten. Er zit weliswaar een kleine anderhalve maand tussen de twee eerdergenoemde updates, maar tussendoor komt Red Bull ook nog met circuitspecifieke aanpassingen. In Spa en Monza maken de Formule 1-teams namelijk traditioneel gebruik van onderdelen die voor een hogere topsnelheid moeten zorgen. Ook Red Bull heeft deze in de maak en zal een nieuw low downforce pakket voor deze hoge snelheidsbanen meenemen naar België en later Italië.

Puntjes op de i

Terwijl de ontwikkeling voor de RB19 van 2023 in de achtergrond waarschijnlijk al in volle gang is, wordt er na de triple header in Zandvoort, Spa en Monza naar verwachting nog hard doorgewerkt aan de laatste updates van het seizoen voor Red Bull. Tegelijkertijd is Red Bull overigens ook nog hard bezig om het gewicht van haar wagen terug te brengen. Het team zit namelijk nog steeds meerdere kilo's boven het minimale gewicht. De planning voor de renstal is om in Singapore, raceweekend 17 van in totaal 22 dit jaar, de laatste nieuwe onderdelen van het seizoen te introduceren. Daarbij wordt dus, onder het mom van 'van onder naar boven' naar de bovenkant van de RB18 gekeken, zo heeft deze website vernomen. Dit is natuurlijk allemaal onder voorbehoud, want een bijzondere gebeurtenis kan het schema weer helemaal overhoop gooien. Een grote crash bijvoorbeeld van een van de coureurs kan het budget van Red Bull flink overhoop gooien, waardoor er mogelijk een streep kan worden gezet door een van de updatepakketten, of ze verder moeten worden uitgesteld. Wint Verstappen de komende vijf Grands Prix en staat hij daarna op een straatlengte voorsprong in de strijd om de titel? Dan zou Red Bull er zelfs voor kunnen kiezen om een streep te zetten door het laatste upgradepakket en in plaats daarvan meer geld en middelen te besteden aan de ontwikkeling van de RB19. Hoe dan ook zullen de updates de komende maanden een groot verschil kunnen maken in de titelstrijd. Beide teams roepen het namelijk al sinds de testdagen: de ontwikkelingsstrijd en de details gaan de doorslag geven in het gevecht om de Formule 1-wereldtitels van 2022. Ferrari zal ook niet stil zitten de komende maanden. Game on.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië