Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit mogen de F1-teams wijzigen aan auto’s onder de parc ferme-regels

Vanaf het begin van de kwalificatie op vrijdagavond zijn de parc ferme regels van kracht. Dat betekent dat de teams maar heel beperkt aan de auto's mogen werken. Maar wat is nu wel en wat is niet toegestaan?

Het is een vraag die we vaker gesteld krijgen, en met name dit weekend, aangezien de parc ferme regels al op vrijdagavond aan het begin van de kwalificatie ingingen. Er mag op dat moment nog wel wat gedaan worden, maar niet veel en voor wat betreft de afstelling van de auto is los van wat aanpassingen aan de voorvleugel al helemaal weinig ruimte tot manoeuvreren. Een overzicht van wat wél is toegestaan: Motoren mogen worden gestart Brandstof mag worden toegevoegd of juist worden verminderd en de brandstof ontluchter mag geplaatst worden Banden mogen worden verwijderd of worden vervangen, waarbij de bandenspanning gecontroleerd mag worden Bougies mogen verwijderd worden voor het inspecteren van de verbrandingsmotor Toegestane verwarmings- en/of koelingsapparaten mogen bevestigd worden Een jump starter mag worden aangesloten en de elektronica is vrij toegankelijk via een fysieke connectie met de auto ERS mag worden opgeladen of juist worden ontladen Remmen mogen worden gereinigd Olie mag verwijderd worden Perslucht mag worden toegevoegd of worden verwijderd Vloeistoffen morgen worden verwijderd of aangevuld, mits de toegevoegde vloeistop hetzelfde is als de reeds gebruikte vloeistof De aerodynamische afstelling van de voorvleugel mag gewijzigd worden met de bestaande onderdelen Bij grotere temperatuurschommelingen mogen teams de airducts rond de remmen aanpassen Bodywork mag verwijderd en/of gereinigd worden Cosmetische aanpassingen aan het bodywork mogen uitgevoerd worden en tape mag worden bevestigd Alle onderdelen mogen schoongemaakt worden Alle onboardcamera's en apparatuur voor de tijdwaarneming mogen verwijderd, vervangen en gecontroleerd worden Alles wat door de technische afgezant van de FIA noodzakelijk wordt geacht, mag gedaan worden Alles voor het comfort van de coureurs mag gedaan worden, met toestemming van de technische afgezant van de FIA De drinkfles van de coureur mag steeds bijgevuld worden tot een maximum van 1,5 liter Schade door ongelukken mag gerepareerd worden Bij het verwijderen van onderdelen moeten die onderdelen altijd in de buurt van de auto blijven en die onderdelen moeten allemaal weer bevestigd zijn op het moment dat de auto de baan weer op rijdt

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal