Jos Verstappen stond in 2002 werkloos aan de zijlijn toen het team van Arrows zijn contract ineens verscheurde een Heinz-Harald Frentzen het stoeltje gaf, maar Minardi bracht redding voor 2003. In zijn achtste seizoen in de koningsklasse van de autosport zou Jos 'the Boss' Verstappen vanwege zijn materiaal wederom zijn stempel niet kunnen drukken.
Minardi rijdt in een andere klasse
Het team van Minardi kon in 2003 niet opboksen tegen de rest van het veld. De kleine Italiaanse renstal wist ook onder leiding van de sympathieke Stoddart en met coureurs Jos Verstappen en Justin Wilson geen potten te breken. Bijkomend nadeel voor het team was dat het F1-veld bijzonder dicht bij elkaar zat. Zo zat de top achttien vaak binnen twee seconden van elkaar en bungelde Minardi daar nog een of twee seconden achteraan. Het was een eenzame strijd voor de coureurs die louter streden voor de achterste plaatsen in het veld.
Verstappen vergooit kans op spectaculair podium
Kansen op puntenfinishes waren bijzonder schaars in 2003, maar in de compleet verregende Grand Prix van Brazilië leek een stunt in de maak. Verstappen liet zijn Minardi nokvol tanken en reed een dijk van een race, tot hij in bocht drie zijn Waterloo vond. Juist in die bocht waren al diverse anderen coureurs gecrasht, door een riviertje dat over de baan stroomde. Giancarlo Fisichella ging er in de Jordan met de winst vandoor, maar de Italiaan reed achter de Nederlander voordat deze crashte. Niet voor het eerst kreeg een sterke optreden in de regen niet het passende slot voor Verstappen. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Verstappen stunt in Frankrijk
In het seizoen 2003 kende de Formule 1 nog twee kwalificaties: een op de vrijdag en een op de zaterdag. Op vrijdag gingen de coureurs in omgekeerde volgorde van de WK-stand van start de baan op, waarbij iedere rijder één getimede ronde kreeg. Verstappen profiteerde op Magny-Cours van een opdrogende baan. In zijn Minardi snelde hij naar de snelste tijd en voor het eerst sloot de Nederlander een officiële sessie als snelste af. Op zaterdag, op een droge baan, stond de Minardi-coureur weer ‘gewoon’ negentiende en voorlaatste.
Teleurstellend einde van Verstappen in de Formule 1
Het seizoen bij Minardi werd er een zonder punten en zonder echte hoogtepunten. De provisional pole in Frankrijk was een spaarzaam moment waarbij er een grote glimlach op de gezichten van Stoddart en Verstappen verscheen. Al snel werd duidelijk dat Verstappen niet langer zin had om nog een jaar roemloos achteraan te rijden in de Formule 1. Gesprekken voor een stoeltje in 2004, met Jordan, liepen op niets uit, waarmee er een einde kwam aan een carrière die compleet anders verliep dan iedereen tien jaar eerder had verwacht. Megatalent Jos Verstappen wist uiteindelijk tweemaal in de top drie te finishen in de koningsklasse van de autosport, maar zijn talent nooit in te lossen. Joss the Boss was een spijkerharde racer, die bereid was om grote risico’s te nemen in de gevechten met zijn concurrenten. Het leverde hem prachtige inhaalacties op, maar ook diverse flinke klappers. In 107 Grands Prix veroverde Verstappen zeventien WK-punten en kwam hij achtereenvolgens uit voor de teams van Benetton, Simtek, Arrows, Tyrrell, Stewart, Honda (testjaar), Arrows en Minardi.
Meest gelezen