Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1-kalender 2021 mogelijk nog flink gewijzigd

Het Formule 1-circus keert al bijna terug van het reces, maar nog steeds is het niet precies duidelijk hoeveel races we in het tweede seizoenshelft voor de kiezen krijgen. We nemen een kijkje naar de puzzel die de Formule 1-kalender van 2021 heet.

We beginnen over een ruime week met een triple header, die zo goed als vastligt. Na de zomerstop van een kleine maand zal het Formule 1-wereldje weer bijeen komen op Spa-Francorchamps voor de Belgische Grand Prix (29 augustus), direct gevolgd door de Nederlandse Grand Prix (5 september) en de Grand Prix van Italië (12 september). Pas vorige week kwam de bevestiging dat de Nederlandse Grand Prix door zou gaan op Circuit Zandvoort, zij het met slechts twee derde van de capaciteit. Nog steeds betekent dat dat een goede 70.000 fans elke dag op de tribunes plaats kunnen nemen, maar als de beslissing de andere kant op was gevallen, dan was dat een fikse aderlating geweest voor de Formule 1-bazen in hun zoektocht naar een kalender met 23 races. Het betekent dat er in ieder geval veertien evenementen vast staan voor 2021. So far, so good .

Hoe verder?

Na een weekend pauze, gedurende welke de coureurs, teams, fans en het journaille even tot rust kunnen komen, vertrekt men voor een volgende triple header. Althans, dat is de bedoeling. Achtereenvolgens Rusland (26 september), Turkije (3 oktober) en Japan (10 oktober) moeten worden aangedaan. Rusland lijkt een zekerheid, maar de Formule 1 wacht nog steeds op de goedkeuring van de Japanse overheid voor een race op Suzuka - met of zonder fans. Honda zal graag voor eigen publiek en in ieder geval in eigen land afscheid willen kunnen nemen van de sport, dus zij zullen er ongetwijfeld alles aan doen om de race mogelijk te maken. Als er toestemming wordt gegeven, dan lijkt de triple header door te kunnen gaan. Zo niet, dan kan het wel eens als een kaartenhuis ineen storten. Turkije, de middelste race van de triple header, staat namelijk op de rode lijst in Groot-Brittannië. Het F1-personeel (waarvan het merendeel uit Groot-Brittannië komt) zou daarom tien dagen in quarantaine moeten bij thuiskomst als het uit Istanboel terugkomt. Als men daarna nog een tussenstop zou maken in Japan, dan hoeft dat echter niet, want dat land staat niet op die Britse lijst. Veel hangt er dus af van de overheid in Japan.

De volgende triple header

En ja hoor. Na een week rust mag het Formule 1-personeel wederom voor drie weken op stap als het aan de grote bazen ligt. Dit keer wordt er niet naar het oosten, maar richting het westen gevlogen. In Amerika worden - als het aan de planning ligt - achtereenvolgens de VS, (24 oktober) Mexico (31 oktober) en Brazilië (7 november) aangedaan. Zowel Mexico als Brazilië staat op die eerdergenoemde rode lijst die is opgesteld door de overheid in Groot-Brittannië, maar de organisatoren van de respectievelijke Grands Prix benadrukken dat de races hoe dan ook door zullen gaan. In Sao Paolo gaat men door met de ticketverkoop en liet de organisator zelfs weten een verzoek te hebben ingediend om de datum te veranderen en een week naar achteren te schuiven, zodat deze samenvalt met een nationale feestdag. Het is nog niet duidelijk of de F1 iets met dat verzoek zal doen. Mochten er zich problemen voordoen met deze triple header, dan is een extra race in de Verenigde Staten mogelijk een optie. Als er meerdere races ten onder gaan, dan zal een extra zondag in The States de schade niet teniet kunnen doen.

De laatste loodjes

Als alles goed gaat dan zijn er bij het aanbreken van de laatste reeks aan races al zo'n twintig races achter de rug. Er volgt vervolgens nog een kleine sprint naar de finishlijn. De nieuwe race, de Grand Prix van Saoedi-Arabië staat gepland voor 3 december, gevolgd door de traditionele seizoensfinale in Abu Dhabi een week later. Wat die races betreft lijken er geen problemen te zijn, maar op 21 november staat er nog wel een open plek op de kalender. Tussen de races in Amerika en het Midden-Oosten stond oorspronkelijk de Grand Prix van Australië, maar die gaat vanwege het coronavirus niet door. Daar ligt dus nog een mogelijkheid voor een race. Er zijn verschillende opties. Mogelijk net als vorig jaar een tweede race in Bahrein op een andere lay-out, maar ook het Losail Circuit in Qatar hoopt op een plekje, waardoor een nieuwe triple header erg waarschijnlijk kijkt. Al met al moeten we nog zien of het de Formule 1 lukt om de kalender af te werken zoals deze nu staat gepland tijdens deze bijzondere periode waarin we ons bevinden. Voor de teams is het ook belangrijk om te weten waar ze aan toe zijn in verband met updates, motorverbruik en andere zaken. Het speelt allemaal mee in de strijd om de WK-punten. Hoeveel races er ook mogen zijn, uiteindelijk zullen we weer van elk evenement gaan genieten op weg naar een prachtige apotheose van het Formule 1-seizoen 2021.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'