"Ongekend wat zeven dagen een verschil kunnen maken in de Formule 1”, begint Doornbos zijn terugblik. “In Frankrijk stond de Formule 1 al met één been in het graf. Straffen, saaie race en een saai circuit. In Oostenrijk zagen we crashes, legendarische acties en blamages. Het belangrijkste is echter dat we Max Verstappen zagen winnen in de thuisbasis van Red Bull." "Na de slechte start liet hij zien dat hij niemand minder dan Max Verstappen is. Je ziet aan zijn manier van rijden dat hij gecalculeerde risico’s neemt. Gelijk haalt hij zijn teammaat in, waar ik nog nooit iemand heb zien inhalen, buitenom in bocht negen. Dan moet je van goeden huize komen. Daarna kwam hij in zijn ritme. Toen hij vervolgens zijn eerste stop had gemaakt, zag ik een Verstappen die ik nog nooit eerder zag. Een legendarische rit, waar we nog heel wat jaren over zullen napraten." Doornbos erkent dat de wedstrijdleiding een goed precedent heeft geschept door Verstappen niet te bestraffen voor zijn beslissende inhaalactie op leider Charles Leclerc. De Monegask had volgens de Ziggo-analist ook eieren voor zijn geld kunnen kiezen. "Leclerc klaagde direct over de boordradio en daar zit in de hedendaagse Formule 1 het verschil ten opzichte van vroeger. Toen lag er naast zo’n bocht gewoon gras of gravel en was hij sowieso al gezien." "Doordat de Formule 1 zoveel veiliger is geworden, hebben we tegenwoordig uitloopstroken. Daardoor blijf je gewoon zitten en klaag je dat iemand je van de baan wilde duwen. De stewards hebben laten zien dat ze daar niet intrappen. Een terechte en unieke overwinning van Verstappen", zo besluit de oud-coureur.
Meest gelezen