Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Eén vraag die elk F1-team dit jaar moet beantwoorden

De eerste launches zijn achter de rug en de start van het Formule 1-seizoen 2024 komt nu snel dichterbij. RacingNews365 neemt een kijkje bij elk team en stelt één vraag die elke constructeur in het komende seizoen moet beantwoorden.

XPB 1226545 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is weer de tijd van het jaar dat Formule 1-teams hoge verwachtingen koesteren voor het komende seizoen. Want zal hun nieuwe auto het sterke seizoen van het afgelopen seizoen voortzetten of zal het team een rampzalig jaar achter zich kunnen laten en opnieuw beginnen?

De eerste livery's zijn ondertussen gepresenteerd en de tests in Bahrein beginnen over precies twee weken, met de openingsrace een week later. RacingNews365 heeft alle 10 de teams onder de loep genomen en we stellen ze één vraag waaraan ze tijdens het komende seizoen van 24 races het hoofd moeten bieden.

Red Bull - Zal de echte Sergio Perez opstaan?

Aan de ene kant van de garage van Red Bull is daar Max Verstappen en gezien wat hij in 2023 heeft bereikt, zijn er geen zorgen of punten om bij stil te staan. De grote vraag is echter of het team meer gebruik kan maken van het talent van Sergio Perez, op een constantere manier.

Perez viel bijna letterlijk uit elkaar van verbazing na zijn nederlaag in Miami, nadat hij op pole was gestart met Verstappen als negende. Het was soms lastig om naar zijn geworstel aan het begin van het Europese seizoen te kijken, net als naar de teleurstellende weekenden in Japan en Qatar.

Als hij zijn verblijf in Milton Keynes wil verlengen en Daniel Ricciardo's verklaarde wens om zijn zitje van 2018 terug te veroveren wil afweren, dan moet hij gaan verbeteren. Niemand verwacht dat Perez een jaar gaat neerzetten waarin hij gaat winnen, maar 2 overwinningen en 285 punten in het klassement terwijl je teamgenoot er 19 en 575 heeft, is gewoon niet goed genoeg.

Mercedes - Kan het team het ongelijk van Hamilton bewijzen?

Met een contract voor 2024 en 2025 op zak, leek Lewis Hamilton nog twee jaar voor Mercedes te rijden. Ware het niet dat er een clausule in zijn contract stond waardoor hij over een jaar naar Ferrari kon vertrekken. En Hamilton maakte gebruik van die clausule.

Het is nog steeds gissen naar de ware reden van zijn overstap. Weet Hamilton meer over de W15 dan wij allemaal weten? Het is de taak voor Mercedes om het ongelijk van Hamilton te bewijzen na twee jaar zonder echt mee te strijden voor de overwinningen. Om zo voor zowel Hamilton als het team zelf te laten zien dat ze er nog steeds toe doen.

Maar dat zal niet al te makkelijk worden. Want nadat de beloftevolle upgrade in de Verenigde Staten van vorig seizoen was uitgewerkt, zakte Mercedes alarmerend in naar de eindstreep - vooral in Brazilië, toen de W14 gewoon geen tempo had. Voor een team met ambities om Red Bull in te halen, is het zorgwekkend om nog steeds fundamentele vragen te hebben over de auto in het laatste deel van het tweede seizoen van de vernieuwde regels.

Ferrari - Kan de Scuderia het gelijk van Hamilton bewijzen?

Lewis Hamilton zette eigenhandig Silly Season op zijn kop door een week geleden aan te kondigen dat hij vanaf 2025 voor Ferrari gaat rijden. En dat betekent nogal wat voor het team uit Maranello. Blijkbaar heeft Hamilton er vertrouwen in dat hij met het Italiaanse team kan vechten om de overwinningen.

Teambaas Frederic Vasseur had al aangekondigd dat hij de line-up voor volgend jaar voor de start van het seizoen 2024 definitief wilde hebben en dat is gelukt. Nu kan alle focus naar 2024 om Hamilton te laten zien dat Ferrari daadwerkelijk een stap heeft gezet. Eigenlijk kan het niet dat het grootste team uit de Formule 1-geschiedenis slechts één race in een seizoen wint.

Met Vasseur aan het roer zijn de fouten die eerder werden gemaakt zo goed als verdwenen en het team verbeterde sterk naarmate het einde van 2023 naderde. Dat lijken allemaal positieve signalen te zijn voor een sterker Ferrari in 2024 en om zo Hamilton in een gespreid bedje te verwelkomen.

			© XPBimages
	© XPBimages

McLaren - Kan de laatste stap worden gezet?

Zak Brown sprak eerder over de voortdurende verbouwing bij McLaren en verklaarde de vorige winter dat hij dacht dat McLaren in een positie zou zijn om te vechten, zodra de nieuwe windtunnel en simulator voor de coureurs klaar waren.

Tot nu toe heeft hij gelijk gekregen, want na een trage start van 2023 met de MCL60 was het team grote delen van het seizoen de grootste uitdager van Red Bull.

McLaren heeft nog steeds zwakke punten in het fundamentele DNA van de auto zitten die al meerdere seizoenen meegaat. En die moeten worden weggewerkt als het de strijd wil aangaan met Red Bull. McLaren heeft met Lando Norris en Oscar Piastri zeker de rijders in huis om dat te doen.

Aston Martin - Kun je bewijzen dat 2023 geen toevalstreffer was?

Het is allemaal goed en wel om zo'n sprong te maken als Aston Martin deed van 2022 naar 2023, maar het echte kenmerk van een team dat naar voren beweegt is het vermogen om jaar na jaar vooruitgang te boeken.

Terwijl het technische team daarvoor zorgt, moet een andere zorg zijn om Lance Stroll ergens in de buurt van het niveau van Fernando Alonso te krijgen. Alonso's bewering van de vorige winter dat Stroll geschikt was om de wereldtitel te winnen was een slimme politieke zet van de Spanjaard, maar Stroll's inzinking halverwege het seizoen was alarmerend.

Het is zijn verdienste dat hij er aan het eind van het seizoen in slaagde om het tij te keren met een sterke reeks. Hij pakte 27 punten uit de laatste 5 races en dit moet de basis zijn voor een volledig fitte Canadees in wat zijn achtste seizoen in de F1 wordt.

Alpine - Is het mogelijk om een normaal seizoen te hebben?

Als je in drie jaar een CEO, teambaas, sportief directeur en Chief Technical Officer zou verliezen, zouden er serieuze vragen worden gesteld. Als je ze alle vier verliest in een paar weken tijd midden in een seizoen - of zelfs midden in een Grand Prix-weekend - dan klopt er iets niet. Dat gebeurde er juist bij Alpine.

Het Franse team is er vorig jaar niet in geslaagd om voort te bouwen op de sterke vooruitgang die het boekte met de 2022-auto, alhoewel het team in 2023 twee podiumplaatsen scoorde en een jaar daarvoor geen een.

Alles wat dit team nodig heeft, is rust om uit de krantenkoppen te blijven en het soort vooruitgang te boeken dat het twee jaar geleden deed, toen de upgrades goed werkten en een sterke vierde plaats in het kampioenschap werd behaald.

			© XPBimages
	© XPBimages

Williams - Is het mogelijk om Albon te behouden?

Nadat hij na het seizoen 2020 op de schroothoop van de Formule 1 was gegooid en in 2021 niet op de grid stond, heeft Alex Albon zijn carrière nieuw leven ingeblazen als eerste rijder bij Williams.

Hij is het boegbeeld van de opleving, met in 2023 de zevende plaats in het constructeurskampioenschap en 27 punten op zijn naam. Dit alles heeft ertoe geleid dat Albon wordt aangeprezen als een kanshebber voor een stoeltje bij mogelijk Mercedes of zelfs een terugkeer bij Red Bull. Albon's meerjarige contract loopt af aan het einde van 2025. Maar je weet nooit hoe het loopt in de Formule 1, zeker nu er een plekje is bij Mercedes en Red Bull Perez misschien aan het einde van het jaar laat vallen.

Visa Cash App RB - Hoe ver kun je komen?

Tijdens zijn periode aan het roer was een vaak herhaald doel van Franz Tost om vijfde te worden in het constructeurskampioenschap - met een zesde plaats in 2019 tijdens het laatste seizoen van Toro Rosso als beste resultaat. De nieuwe leiders van het team, Laurent Mekies en Peter Bayer, zijn vastbesloten om meer onderdelen over te nemen van Red Bull als een gemakkelijke manier om 'gratis' performance te vinden, wat andere teams zorgen baart.

Het voormalige AlphaTauri, nu Visa Cash App RB, eindigde met een sterk momentum in 2023. Het rijdersduo Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda is een goede mix van ervaring en snelheid, dus als de auto doorgaat zoals hij 2023 eindigde, zou de vijfde plaats een realistische optie kunnen zijn voor het voormalige Minardi-team.

Stake F1 Team - Wordt de Audi-mythe ontkracht?

Nadat het titelsponsorschap van Alfa Romeo na 2023 eindigde, dacht men dat de naam Sauber in 2024 en 2025 zou terugkeren voor de komst van Audi. In plaats daarvan zal het team voor die twee seizoenen bekend staan als Stake F1 Team, maar het moet bewijzen dat het niet in afwachting is van Audi.

Valtteri Bottas was optimistisch dat er stappen in de goede richting worden gezet - maar er moet meer tastbare vooruitgang worden geboekt met upgrades om Audi het best mogelijke platform te geven om mee te werken.

Haas - Hoe nu verder na Steiner's vertrek?

Een betere naam voor Haas sinds de start in de F1 in 2016 zou misschien 'Steiner F1 Team' zijn. De voormalige teambaas had het idee om het team op te richten, werd de grootste ster en attractie door Drive to Survive en dat was de reden dat sommige sponsors wilden instappen.

Alles wat Haas deed, was Steiner. Dus hoe het team zich zal redden nu hij weg is nadat eigenaar Gene Haas koos voor Ayao Komatsu, die nu Steiner's plaats inneemt, is de grootste vraag rond het team. Het zou goed zijn om als eerste iets te doen aan de drastische bandenslijtage die het seizoen 2023 heeft verpest, waarbij de VF-23 de neiging had om zijn banden op te eten tijdens races.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Papa Perez "Verstappen en Checo zijn twee tijgers!"