Lewis Hamilton maakte deze winter zijn opwachting als Ferrari-coureur. Zijn voorganger Carlos Sainz had een paar prima seizoenen bij het team uit Maranello, maar de teamleiding besloot dat de kans niet misgelopen kon worden om de zevenvoudig wereldkampioen binnen te halen. Dat gebeurde met veel bombarie, maar inmiddels is er weinig over van de euforie die begin dit jaar nog heerste in Italië.
De cijfers zijn namelijk weinig positief. Ferrari staat vierde bij de constructeurs, Hamilton zevende bij de coureurs, en teamgenoot Charles Leclerc heeft het tot nu toe bijna altijd beter gedaan dan Hamilton. In de podcast van RacingNews365 komt de kwestie ook aan bod, met de vraag of er nog wel sprake is van het beoogde sprookjeshuwelijk tussen Hamilton en Ferrari.
"Het ligt op dit moment nog niet zo veel aan Ferrari, maar wat meer aan Lewis, denk ik", stelt F1-kenner Ruud Dimmers. "Hij zegt zelf ook: ik ben het kwijt, niks lukt er. Na vijf races is er niks meer over van de bombarie waarmee hij de afgelopen winter aan kwam. De Italiaanse media zijn snoeihard voor hem. Hij is zelf hard voor zichzelf. Een vijfde plaats in Bahrein is zijn beste resultaat, en elke keer is Leclerc er dik voor geëindigd. Ja, er moet echt nog wel wat bij. De vraag is alleen: gaat het nog goedkomen?"
Anderen bekeken ook:
Vertrouwen
Rudy van Buren is ook te gast, en hij heeft wel een idee waar het specifiek aan ontbreekt bij Hamilton: "Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen. Dit is een kwestie van een karakteristiek van de auto. Carlos Sainz hoor je bij Williams praten over dat de auto overstuur heeft, dat die achterkant zo stabiel is. Hij is natuurijk de Ferrari gewend die een losse achterkant heeft, om het simpel te zeggen. Waar houdt Lewis niet van? Een losse achterkant."
Dat Leclerc daar minder problemen mee heeft, is volgens Van Buren ook te verklaren. "Ik denk dat Leclerc een coureur is die sowieso met alles kan rijden, wat het probleem ook is. En dat is gewoon een vaardigheid die je kan hebben. Bij Lewis lijkt het erop dat zodra het vertrouwen er niet is, hij sowieso een paar tienden verliest in de de hogesnelheidsbochten. Dat doet hier in Jeddah dubbel zeer, want bijna alles is hoge snelheid. En hij neemt dat risico ook gewoon niet om die laatste twee, drie procent eruit te halen."
"Hij mist een stukje, hij is duidelijk zoekende qua setup. Dat is ook niet altijd makkelijk, want als je in zo'n zoekend traject komt dan kun je ook nergens aan wennen. Want eigenlijk elke ronde die je aangaat in zo'n weekend is dan met een nieuwe setup. En dan loop je ook gewoon het risico om achter de feiten aan te gaan lopen. Gaat hij er op momenten dit jaar staan? Absoluut. Gaat Leclerc hem over seizoen gewoon makkelijk pakken? Ja, dat lijdt eigenlijk ook weinig twijfel."
Tot slot wordt aan Van Buren dan nog de kwestie van Hamilton's leeftijd voorgelegd. "Is dit een leeftijdsdingetje? Ja, misschien wel. Ik denk nog steeds: als het voor de volle 100 % klopt binnen zijn vertrouwen, dan is hij één van de snelsten. Absoluut. Alleen zodra dat window er niet is, dan denk ik wel dat hij meer verliest dan de meesten. Dat zegt hij zelf ook. In China leek er natuurlijk een lichtpuntje te zijn, met de overwinning in de sprintrace. Alleen dat lichtpuntje is inmiddels ook weer vergeten."
Ook interessant:
Max Verstappen vervulde een hoofdrol tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die achteraf al in de eerste bocht werd beslist. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk naar hét moment gekeken? Ze bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!