Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Verenigde Staten 2025

F1 bereidt zich voor op nieuwe weerwaarschuwing in Texas

Voor de tweede Grand Prix op rij staat de FIA op het punt een waarschuwing voor extreme hitte af te vaardigen voor de Formule 1-coureurs.

Verstappen Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De F1-coureurs lijken opnieuw een hittewaarschuwing te krijgen, gezien de weersverwachting voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Twee weken geleden zag de FIA zich genoodzaakt om voor het eerst een dergelijke waarschuwing af te geven, nadat de extreme hitte tijdens het raceweekend in Singapore de drempel van 31°C had overschreden.

Voor de race op het Circuit of the Americas in Austin lijkt het nu vrijwel zeker dat de FIA een tweede waarschuwing op rij zal uitvaardigen, vanwege de ongebruikelijk hoge temperaturen in de regio. Onder de brandende Texaanse zon worden maxima van 32°C verwacht op vrijdag en zondag, met een piek van 33°C op zaterdag.

Als de waarschuwing daadwerkelijk wordt afgegeven, moeten de coureurs opnieuw een belangrijke keuze maken: rijden met een koelvest of extra ballast toevoegen aan de auto. Dat was ook het gespreksonderwerp in Singapore, waar veel coureurs het koelvest — voorzien van buisjes waardoor ijswater stroomt — voor het eerst uitprobeerden.

Het vest werd ontwikkeld na de extreme omstandigheden tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023, toen meerdere coureurs na de finish medische hulp nodig hadden.

Belachelijk

Mercedes-coureur George Russell testte het koelvest eerder dit jaar tijdens de Grand Prix van Bahrein. Hij prees het verkoelende effect, maar gaf toe dat er 'nog ruimte voor verbetering' was, vooral vanwege de beperkte bewegingsvrijheid in de krappe cockpit.

Het vest is dit seizoen nog niet verplicht, maar zal dat vanaf volgend jaar wel worden. Dit tot grote ergernis van veel coureurs, die vinden dat het een kwestie van persoonlijke keuze moet blijven.

"Daar ben ik het totaal niet mee eens", vertelde Max Verstappen bijvoorbeeld. "Het is een beetje belachelijk. We moeten daar echt over praten. Uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid, om hoe jij je erbij voelt. Ze zouden je dat niet moeten opleggen."

Verstappen was bovendien niet onder de indruk van het vest toen hij het zelf testte. "Het stoort me niet zo erg, maar het wordt toch heet. Een beetje zweten is niet erg, en dat koelvest wordt na 15 à 20 minuten zelf ook warm, dus het heeft weinig zin.

Ook zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton deelde die mening en vindt niet dat het vest verplicht mag worden.

"Ik vind niet dat het ooit aan coureurs mag worden opgelegd", stelde Hamilton tegenover onder meer RacingNews365. "Ze blijven zeggen dat het om veiligheid gaat, maar er is nog nooit een coureur overleden aan oververhitting — behalve vroeger door brand. Het begint gewoon belachelijk te worden.

"Het zou onze eigen keuze moeten zijn om het te gebruiken. Ik waardeer dat ze het beschikbaar hebben gemaakt en dat we eraan blijven werken, maar het moet optioneel blijven. In extreem hete omstandigheden kan het nuttig zijn, maar alleen als je het comfortabel vindt."

Daar staat tegenover dat teams 0,5 kilo extra ballast in de cockpit moeten plaatsen als het vest niet wordt gedragen.

Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim nu!

Praat mee!

x
GT3 Verstappen op scherp gezet na nieuw 'ronderecord' Nordschleife: "Dan kunnen we hem bijhouden"