Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

F1-circuit onderzoekt aanpassingen na meerdere zware crashes

Het circuit van Albert Park in Australië gaat mogelijk aanpassingen doen in aanloop naar de Formule 1 Grand Prix van aankomend jaar. De afgelopen twee jaar waren er twee snoeiharde crashes in bocht zes en dat wil de organisatie mogelijk aanpakken.

Albon crash Melbourne
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Aankomend jaar zal de Formule 1 voor het eerst sinds 2019 het seizoen aftrappen in Australië. Het circuit van Albert Park in Melbourne was jarenlang de traditionele opener van het seizoen, maar sinds het uitbreken COVID-19 werd het Australische circuit overgeslagen door de Formule 1. In 2022 keerde het circuit 'down under' terug op de kalender en komend jaar mag het eindelijk weer de traditionele plek als seizoensopener op zich nemen.

De afgelopen jaren heeft het circuit in het centrum van Melbourne meerdere aanpassingen ondergaan om de Formule 1 te kunnen huisvesten. Zo werd de chicane van bocht negen en tien verwijderd en werd er een nieuwe DRS-zone geïntroduceerd waardoor Albert Park het eerste circuit was met vier DRS-zones. Voor de editie van 2025 is het mogelijk dat er opnieuw aanpassingen worden gedaan.

De Australian Grand Prix Corporation (AGPC), de organisatie achter de Grand Prix van Australië, wil namelijk bocht zes aanpassen. In deze bocht vlogen tijdens de 2024-editie Alexander Albon en George Russell snoeihard van de baan af. Ook in 2023 was dit de bocht waar Albon hard crashte.

Bekijk hieronder de crash van Albon. De tekst gaat verder na de video.

'FIA wil aanpassingen'

AGPC-baas Travid Auld vertelt tegenover Speedcafe dat de FIA met aanpassingen is gekomen, naar aanleiding van de incidenten van eerder dit jaar: "De FIA ​​heeft ons laten weten dat ze willen dat we naar een aantal andere configuraties kijken. We hebben met hen gesproken over een aantal opties, maar we zijn er nog niet uit. Maar we werken samen met het idee dat we het kunnen oplossen."

"We hebben nog wat tijd, maar als er een betere configuratie is, gaan we daarmee aan de slag," aldus Auld, die doelt op het feit dat de Formule 1 komend jaar het seizoen aftrapt in Melbourne. "Het gesprek gaat over hoe we het strakker kunnen maken, maar wetende dat in '26 de dingen weer veranderen, en dus niets doen zou betekenen dat het in '26 geen zin meer heeft."

Bekijk hieronder de crash van George Russell. 

Ook interessant:

De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Steun voor Verstappen Massa: "Het gaat nu te ver"