Direct na de start van de Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië kreeg Fernando Alonso, toen de leider in de wedstrijd, een tijdstraf van 5 seconden omdat hij zijn bolide verkeerd plaatste op de startgrid. Het is de tweede keer in twee races dat er een dergelijke straf wordt uitgedeeld door de FIA, terwijl het in de afgelopen jaren juist niet vaak gebeurde. Met de nieuwe generatie F1-bolides is het sneller mogelijk om verkeerd op de startgrid te staan, daar zijn meerdere coureurs het over eens. Is de straf dan niet ietwat aan de strenge kant en moet er iets veranderen? George Russell, die in eerste instantie de derde plaats van Alonso over zou nemen, vindt het 'wat aan de harde kant', zo legt hij uit aan onder andere RacingNews365. "Eerlijk gezegd vind ik dit soort straffen wat extreem", zo begint Russell. "Het is ontzettend moeilijk om te zien, want we zitten heel laag en om wat perspectief te bieden: we zien maar zo'n tien centimeter van de banden en je ziet de grond zelf niet." "We hebben grote gele lijnen die het aanwijzen, maar ik kan de gele lijnen niet eens zien. Laat staan de witte lijnen. Het is heel, heel lastig om te zien dus ik vind dat we hierbij (het wel of niet uitdelen van straffen, red.) ons gezonde verstand moeten gebruiken."
Verstappen en Perez eens met Russell
Ook Red Bull-coureurs Max Verstappen en Sergio Perez vinden dat er gekeken moet worden naar de situatie bij de racestart. Na de woorden van Russell vult de Nederlander aan: "Het is pijnlijk als dit gebeurt, maar het is een beetje hetzelfde met track limits. Soms is het de discussie of je daadwerkelijk een voordeel ermee hebt behaald." "We hebben de regel nodig op een bepaald moment en het ziet er er een beetje stom uit als mensen links en rechts gaan staan op de startgrid, maar ik weet niet wat we beter kunnen doen. Je ziet vrij weinig in de auto en dat is het grootste probleem hierbij", aldus de regerend wereldkampioen. Perez benadrukt hoe lastig de zichtbaarheid is vanuit de hedendaagse Formule 1-bolides. "Het is zeer lastig om te zien waar je bent gestopt. Je hebt geen idee waar je precies staat als je in de auto zit. Betere zichtbaarheid is is een vereiste als we een beter idee willen hebben waar we staan. Het is goed dat er een regel voor is, maar tegelijkertijd is het 'geluk hebben' waar je precies staat."
Meest gelezen