Tijdens de openingsfase van de Grand Prix van Brazilië ging het flink mis tussen Oscar Piastri, Kimi Antonelli en Charles Leclerc. Piastri wilde bij de herstart zijn concurrenten aan de binnenkant inhalen, maar er ontstond een vervelende kettingreactie. Antonelli kneep de blokkerende Piastri, werd geraakt en kon Leclerc niet meer ontwijken. De Ferrari-coureur moest zijn beschadigde auto aan de kant parkeren.
Piastri werd door de stewards als schuldige aangewezen en ontving een straf van tien seconden. Carlos Sainz, tevens voorzitter van rijdersvakbond GPDA, is het daar echter totaal niet mee eens. Hij wil in gesprek met zijn collega's en de FIA over de racerichtlijnen voor coureurs.
"Ik denk dat we dringend moeten bijpraten en een poging moeten wagen om het op te lossen", vertelt Sainz tegenover onder meer RacingNews365. "Het feit dat Oscar in Brazilië een straf kreeg, is eerlijk gezegd onacceptabel voor het feit dat we de koningsklasse van de autosport zijn."
Piastri niet de schuldige
Sainz vindt niet dat Piastri de schuldige was. "Iedereen die naar races heeft gekeken, weet dat het absoluut niet Oscars fout is. En iedereen die raceauto’s bestuurt, weet dat hij helemaal niets had kunnen doen om dat ongeluk te vermijden. Toch kreeg hij een straf van tien seconden."
"Voor mij is het iets wat ik niet begrijp. Ik begreep mijn straf in Zandvoort niet. Ik begreep niet waarom Oliver Bearman een straf kreeg voor onze botsing in Monza. Hij verdiende die straf niet, en dat heb ik hem direct na de race verteld. Ik begreep niet hoe ik tien seconden straf kreeg in Austin. Er zijn dit jaar niet één, maar meerdere incidenten geweest die voor mij mijlenver afstaan van waar de sport zou moeten zijn."
Sainz beaamt wel dat de stewards in een lastig parket zitten. "Het is moeilijk te beoordelen, want het kan beide kanten op gaan. Je kunt kritiek hebben op de manier waarop de richtlijnen zijn opgesteld, en we vragen de stewards die richtlijnen zo strikt mogelijk toe te passen. De stewards doen gewoon hun werk."
"Of zijn de richtlijnen juist maar richtlijnen en zouden de stewards ze als richtlijnen moeten zien en niet als zwart-wit? Het kan beide kanten op. Ik weet niet zeker wat de oplossing is, maar voor mij is het, na wat ik in Brazilië zag, heel duidelijk dat er iets niet helemaal werkt."
Permanente stewards
Sainz herhaalt wel het argument dat de Formule 1 met permanente stewards moet werken. "Dit is meer mijn eigen kijk op de zaken. Als we drie vaste mensen zouden hebben, op dezelfde manier als de wedstrijdleider, en we weten hoe zij in de loop der jaren straffen hebben toegepast, dan krijg je een herinnering over hoe zij straffen beoordelen."
"Ik denk eerlijk gezegd dat we, zelfs zonder richtlijnen, weten wanneer iets de fout is van iemand of niet, of wanneer het gewoon een simpele racefout is", sluit Sainz af.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!