Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 02:50:40
1 NOR 1:40.562
2 PIA 1:40.647
3 LEC 1:40.900
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

FIA

F1-coureurs stappen naar FIA na megacrash Doohan

Tijdens de tweede vrije training in Japan ging het helemaal mis voor Jack Doohan. De Australiër vloog ontzettend hard van de baan, waarna de Formule 1-coureurs om een verandering hebben gevraagd bij de FIA.

Doohan Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de tweede vrije training voor de Grand Prix van Japan was de megacrash van Jack Doohan het onderwerp van gesprek. De Alpine-coureur vloog in de openingsfase ontzettend hard van de baan in de eerste bocht, omdat hij zijn DRS niet handmatig had dichtgeklapt. Gelukkig stapte Doohan ongedeerd uit. 

Alpine sprak na de sessie van een inschattingsfout, maar de Formule 1-coureurs zijn wel naar de FIA gestapt, zo bevestigde Carlos Sainz na de kwalificatie aan onder andere RacingNews365. Zij hebben de mondiale autosportbond gevraagd of er betere mogelijkheden zijn om de DRS automatisch dicht te klappen. Het heeft ermee te maken dat de crash van Doohan toch iets gecompliceerder zou zijn. 

De coureurs hebben voor de snelle eerste bocht op Suzuka de mogelijkheid om met een knop de DRS te sluiten, terwijl datzelfde vanzelf ook zou moeten gebeuren als er op de rem wordt getrapt óf als er tot op bepaalde hoogte wordt gelift. Bij welke remkracht de DRS sluit, wordt bepaald door de teams.

Het onderwerp zou aan bod zijn gekomen tijdens de rijdersbriefing op vrijdagavond. De coureurs willen onderzoeken of het mogelijk is om de DRS automatisch dicht te klappen bij het ingaan van bochten, bijvoorbeeld door GPS te gebruiken. Dat is fout- en storingsgevoelig, maar de FIA heeft toegezegd om het te onderzoeken. 

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Carma

    Het lijkt mij dat de FIA met een GPS sensor oid dat controleert tijdens de kwalificatie. Aan de andere kant zou deze sensor dan ook gebruikt kunnen worden om de DRS te deactiveren voor een bocht met een bepaalde snelheid in te gaan. Als de FIA het kan gebruiken om een rijder al dan niet te diskwalificeren zou het toch aardig betrouwbaar moeten zijn🙂

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_km.png

      Nassi_Bo_Beun

      Dat gebeurt niet met een sensor maar aan de hand van de (gps)positie van de auto en de camerabeelden. In principe zou DRS ook vervangen worden door een gelimiteerd Push-to-Pass systeem. Of een limiet aan DRS hanteren. Bijvoorbeeld maximaal 20x per race.

      Dit bericht is aangepast op:

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Vroem_vroem

    Hey moet natuurlijk niet zo moeilijk zijn om het systeem waarmee DRS wordt geactiveerd ook in te zetten om het weer te deactiveren...

x
Spa-Francorchamps Aangepaste startopstelling Formule 1 GP België 2025