De laatste herstart tijdens de Formule 1 Grand Prix van Australië volgde op een code rood, waarna de coureurs één ronde achter de safety car naar de grid reden. Ze volgden daarbij het tempo van de safety car, wat niet snel genoeg was om de banden en de remmen op de goede arbeidstemperatuur te krijgen. Wat volgde was dan ook chaos in bocht één, waarbij onder andere de beide Alpines elkaar van de baan af reden. Daarom besloot men, naar verluidt vooral op voorspraak van Fernando Alonso, de regels te veranderen. De safety car zou voortaan 30 seconden voor he F1-veld uit rijden in die opwarmronde, waardoor de coureurs meer vrijheid hebben om een eigen snelheid aan te houden. In de praktijk zagen we deze nieuwe regel in Azerbeidzjan nog niet, maar inmiddels is de regel opnieuw aangepast. De aangepaste regel staat nu nog beschreven in paragraaf 20 van de zogenaamde 'Race Director Event Notes, maar zal tevens worden opgenomen in de volgende versie van het sportieve reglement. Vanaf heden zal de safety car zelfs een volle minuut voor de meute uit rijden, wat de coureurs dus nog meer vrijheid geeft om naar eigen inzicht invulling te geven aan de opwarmronde.
Meest gelezen