De grootste verandering betreft de aandrijflijnen, waarin de elektrische component een veel prominentere rol krijgt. Waar nu ongeveer 80 procent van het vermogen komt van de verbrandingsmotor en 20 procent van de batterij, wordt dat in 2026 een 50-50 verdeling.
De verbrandingsmotor zelf levert minder vermogen, 400 kilowatt in plaats van de huidige 550-560 kilowatt, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de batterij die van 120 naar maar liefst 350 kilowatt gaat. Bovendien worden er uitsluitend duurzame brandstoffen gebruikt.
Het meest opvallende aspect is het verdwijnen van de MGU-H, het systeem dat energie terugwint uit uitlaatgassen. Deze complexe en kostbare technologie wordt weggelaten om de aandrijflijnen te vereenvoudigen.
De MGU-K wordt de enige manier om energie terug te winnen en wordt flink krachtiger. Per ronde kan er straks 8,5 megajoule aan energie worden teruggewonnen in plaats van de huidige 4 megajoule, voornamelijk tijdens het remmen. Dit betekent dat coureurs veel meer elektrisch vermogen tot hun beschikking hebben tijdens een stint.
Veranderingen aan chassis
Ook het chassis ondergaat grote veranderingen. De auto's worden 30 kilogram lichter met een minimumgewicht van 768 kilogram, en worden compacter. De wielbasis wordt 200 millimeter korter tot maximaal 3.400 millimeter, terwijl de breedte met 100 millimeter afneemt tot 1.900 millimeter.
Het meest innovatieve aspect is de introductie van actieve aerodynamica. Coureurs kunnen schakelen tussen twee standen: X-mode voor lage luchtweerstand op rechte stukken en Z-mode voor maximale neerwaartse druk in bochten. Zowel de voor- als achtervleugel kunnen bewegen, waarbij coureurs de controle hebben zolang ze langer dan drie seconden rechtdoor rijden.
Deze actieve elementen vervangen het huidige DRS-systeem door het zogenoemde Manual Override Mode. Wanneer een coureur tijdens de race binnen een seconde van zijn voorganger zit, krijgt hij toegang tot extra batterijvermogen tot 337 kilometer per uur, terwijl de verdedigende coureur zijn elektrische vermogen ziet afnemen na 290 kilometer per uur.
Klimaatneutrale Formule 1
De nieuwe regels ondersteunen F1's doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Alle auto's rijden op volledig duurzame brandstoffen zonder nieuwe fossiele koolstof, terwijl het brandstofverbruik daalt naar slechts 70 kilogram per Grand Prix, vergeleken met 100 kilogram in 2020.
De combinatie van deze wijzigingen moet zorgen voor spannendere races en inhaalacties, terwijl F1 zijn ecologische voetafdruk drastisch verkleint.
Kies voor Ajax óf Feyenoord en als jouw team scoort dan pak 50x je inzet tijdens de Klassieker bij Unibet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonusMeest gelezen










Praat mee!