Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft plots wilde plannen voor het Grand Prix-weekend. Niet voor elk raceweekend, maar vooral de weekenden waarin er een sprintrace wordt verreden. Dit jaar zijn dat er in totaal zes, waarvan de eerste over vier weken in Azerbeidzjan plaats zal vinden.
In dat geval zouden er twee kwalificaties plaatsvinden tijdens een weekend: één voor de hoofdrace en één voor de sprintrace zelf. De kwalificatie voor de hoofdrace zou in dat geval op vrijdag plaatsvinden, na de eerste en enige vrije training. De kwalificatie voor de sprintrace op zaterdagochtend, voorafgaand aan de sprintrace zelf. Op die manier staat de hele zaterdag in het teken van de sprintrace.
Op die manier zou er meer spanning en sensatie zijn en hoeft er op zaterdagochtend ook geen nagenoeg doelloze tweede vrije training meer worden gereden, want de auto's gaan voorafgaand aan de kwalificatie op vrijdagavond in parc fermé en dan mogen de teams er niet tot nauwelijks meer aan sleutelen.
F1 teams onderling akkoord
De Formule 1-teambazen hebben op zondagochtend voorafgaand aan de Grand Prix van Australië samen rond de tafel gezeten om de plannen te bespreken. Onder meer het idee om een ander soort kwalificatie te proberen voor de sprintrace, waarbij alle coureurs één vliegende ronde krijgen, is besproken, maar dat idee is van tafel geveegd.In plaats daarvan zal de kwalificatie voor de sprintrace, als het plan doorgaat, op zaterdag plaatsvinden en dezelfde stijl als de normale kwalificatie aanhouden, dus met een Q1, Q2 en Q3, al worden de sessies mogelijk wel wat korter dan de kwalificatie op vrijdag. Dit vanwege een anders dreigend tekort aan banden en omdat al het materiaal, zoals de motoren, op die manier weer wat minder wordt belast.
Voorgesteld sprintrace weekendformat
Dag | Sessie |
---|---|
Vrijdag | Eerste vrije training |
Kwalificatie Grand Prix | |
Zaterdag | Kwalificatie Sprintrace |
Sprintrace | |
Zondag | Grand Prix |
F1-journalist Dieter Rencken: nog geen witte rook
Dat de teams onderling akkoord zijn, wil echter niet zeggen dat het idee al definitief over vier weken in werking wordt gezet. F1-baas Stefano Domenicali, uit wiens koker het idee kwam, zal nog 'akkoord' moeten gaan met de wijzigingen die de teams willen zien aan 'zijn' idee.
RacingNews365 F1-journalist Dieter Rencken legt uit dat er verder nog meer haken en ogen aan de plannen zitten, willen deze op zo'n korte termijn doorgevoerd kunnen worden. "De autosportbond zal op korte termijn nog akkoord moeten gaan met de ideeën willen deze werkelijkheid worden. De ideeën zullen eerst besproken moeten worden in de verschillende adviescommissies."
"Vervolgens moet het goed worden gekeurd door de F1 Commission, waar de tien F1-teams (ieder één stem), de FIA (tien stemmen) en de F1-bazen (tien stemmen) stemrecht hebben. Omdat de regelwijzigingen voor de zeer korte termijn zouden gelden, moet de overweldigende meerderheid van minstens 28 van de 30 stemmen vóór zijn."
"Tot slot zal het World Motor Sport Council, het hoogste FIA-orgaan, nog haar zegen moeten geven voor de wijzigingen en pas dan kan het nieuwe format worden doorgevoerd."
Ook interessant:
Verstappen reed met de handrem erop tijdens GP Australië
De GP van Australië was chaotisch, maar uiteindelijk won Max Verstappen wel. Met de handrem erop? Tim Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken in de onderstaande podcast alle gebeurtenissen tijdens het GP-weekend in Melbourne.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Australië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!