Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Ferrari-emmer Leclerc loopt langzaam over

Charles Leclerc is aan zijn zevende seizoen bij Ferrari bezig, maar streed nog geen enkele keer tot aan de laatste race om de rijderstitel. In een verder toch mager 2025 merk je aan alles dat de emmer begint over te lopen bij de Monegask.

Leclerc Singapore
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Charles Leclerc kwam als een raket de Formule 1 binnen. De coureur maakte indruk in zijn debuutseizoen bij Alfa Romeo in 2018 en verdiende zo meteen een Ferrari-stoeltje. Kimi Raikkonen zette in de nadagen van zijn carrière een stapje terug naar Alfa Romeo ten faveure van Leclerc, het nieuwe wonderkind van Ferrari. Hij moest het team aan de eerste constructeurstitel sinds 2008 gaan helpen.

We zijn nu echter zeven seizoenen verder en het is nog steeds niet gelukt. Leclerc heeft eigenlijk maar één echte kans gehad, in 2022 om precies te zijn. Ferrari schoot sterk uit de startblokken in het nieuwe tijdperk van de Formule 1, totdat Max Verstappen en Red Bull de auto lichter maakten en het initiatief overnamen.

Ook een regelwijziging rond de vloer in België bleek funest voor Ferrari, maar het kwaad voor Leclerc was toen al geschied. Door rijdersfouten en strategische missers had Verstappen allang een voorsprong opgebouwd die hij niet meer uit handen zou geven. Toch was het een nuttige ervaring voor de razendsnelle Leclerc.

Ontwikkeling

Tot nu toe bleef Leclerc er altijd redelijk relaxed onder dat Ferrari wat tijd nodig had om de top te bestormen. Na 2022 veranderde er heel wat in de managementstructuur - bijvoorbeeld met de komst van teambaas Fred Vasseur - en zag je langzaam progressie ontstaan. Want ga maar na, Red Bull was extreem dominant in 2023, maar McLaren, Ferrari en Mercedes hadden een klein jaar later ineens wat in de melk te brokkelen. 

Leclerc won vorig seizoen bijvoorbeeld de races in Monaco en Italië en bracht de tifosi zo in vervoering. Bovendien streed Ferrari tot de laatste race om de constructeurstitel met McLaren, een strijd die wel nipt verloren ging. Toch toonde het aan dat Ferrari echt weer vooraan meedeed, iets wat met het rijdersduo Leclerc en Lewis Hamilton in 2025 tot het ultieme succes moest gaan leiden.

Daar is echter helemaal niets van terecht gekomen. Ferrari heeft nog geen enkele Grand Prix gewonnen en boekt alleen een klein succesje tijdens de sprintrace in China. De SF-25 komt bij lange na niet aan het tempo van het oppermachtige McLaren, en Ferrari bleek ook niet in staat om geslaagde updates te brengen. Waar Red Bull de afgelopen races wel een geslaagde ontwikkeling doormaakte, blijft Ferrari hangen.

In Singapore werd dat pijnlijk duidelijk. Mercedes, Red Bull (of Max Verstappen) en McLaren waren allemaal aan elkaar gewaagd, terwijl Ferrari voor spek en bonen meedeed. Leclerc en Hamilton moesten in de openingsfase al hun remmen koelen en bij Hamilton ging het onderdeel ook daadwerkelijk kapot. 

Frustratie

Dat op zichzelf was vervelend, maar het belangrijkste wat bleef hangen was toch wel de frustratie van Leclerc. Hij noemde zich 'een passagier in de eigen auto' en gaf ruiterlijk toe dat hij op geen enkel succes meer rekent in het restant van 2025. Nu kan je zeggen dat de nieuwe reglementen van 2026 een grote kans zijn voor Ferrari, maar je voelt aan Leclerc dat zijn vertrouwen in een droomteam langzaam begint af te nemen. Kan hij zijn titeldroom wel inlossen bij het iconische Italiaanse team?

Leclerc bevindt zich misschien wel langzaam op een kruispunt. De Monegask beschikt over een langlopend Ferrari-contract en blijft het team trouw in 2026, maar het zou niet verbazingwekkend zijn als hij toch om zich heen kijkt. Stel dat het volgend jaar weer niet lukt om te schitteren in het rood, dan kan een transfer misschien uitkomst bieden. Uiteraard moet er dan wel ergens bij een topteam een plekje vrijkomen.

Voor nu is duidelijk dat het geduld van Leclerc echt begint op te raken. De 27-jarige coureur ziet leeftijdsgenoten, zoals Verstappen, grote successen boeken en heeft zelf aangetoond dat hij ook zeker een kandidaat voor de titel kan zijn. Ferrari weet wat hen te doen staat: Leclerc de juiste auto bieden. Anders raakt de Scuderia misschien haar wonderkind kwijt.

Praat mee!

x
McLaren McLaren geeft opheldering over zogenaamd afkappen Brown door Piastri