Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Australië GP Australië

Start race
02 d 00:51:35
1 NOR 1:17.252
2 SAI 1:17.401
3 LEC 1:17.461
China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Lewis Hamilton

Ferrari gaat all-in om Hamilton te contracteren

Jaarlijks wordt Lewis Hamilton gelinkt aan een sensationele overstap naar Ferrari. De zesvoudig wereldkampioen zou ook nu weer op poleposition staan voor een overstap in 2021 naar de legendarische Italiaanse renstal. Maar is het Ferrari dat aan Hamilton trekt, of Hamilton die nu echt flirt met Ferrari?

Hamilton heer en meester bij en met Mercedes

Het huwelijk tussen Lewis Hamilton en Mercedes is een gouden. Sinds zijn komst bij de Duitse renstal in 2013 wist hij vijfmaal de wereldtitel te veroveren en is de zilveren brigade sinds 2014 niet te stoppen. Zes seizoenen op rij gingen alle hoofdprijzen mee naar het Britse hoofdkantoor van de renstal.

Hamilton kan in 2020 op jacht gaan naar zijn zevende wereldtitel, een aantal dat alleen gerealiseerd werd door Michael Schumacher. Jarenlang werd het record onaantastbaar geacht, maar de dominantie van de combinatie Hamilton-Mercedes bracht daar in sneltreinvaart verandering in.

Het seizoen 2020 kan op veel manieren het einde van een tijdperk beteken: in 2021 worden er volledig nieuwe regels geïntroduceerd die de sport op zijn kop kunnen zetten, plus eind 2020 lopen de contracten van F1-sterren Max Verstappen, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo én Lewis Hamilton af.

Toto Wolff, teambaas van Mercedes, sprak uit dat hij niet verwacht dat zijn stercoureur naar Ferrari gaat. Het zou ook vreemd zijn als de Oostenrijker anders zou laten optekenen. In Abu Dhabi liet hij ten overstaan van deze site weten dat hij de kans daarop zeer klein acht. De gesprekken tussen Hamilton en Ferrari werden door hem niet ontkend: "Ik kan hem niet te verbieden om met anderen te praten."

Grote vraag is ook wat Mercedes in de toekomst wil. Hamilton heeft bij aanvang van het 2021-seizoen de leeftijd van 36 jaar bereikt. Daarmee zit hij in de nadagen van zijn carrière, waarbij jonge sterren als Max Verstappen de toekomst hebben. Wil Mercedes Hamilton nog het onbedreigde leiderschap binnen de renstal bieden, of kiest het voor de toekomst met een rijdersduo waarin ook plaats is voor vers bloed?

Voor Hamilton komt de interesse van Ferrari niet ongelegen. In combinatie met zijn dominantie in de Formule 1 vliegt zijn marktwaarde nog verder omhoog. Het is niet vreemd om te veronderstellen dat de meest succesvolle rijder van dit moment vanaf 2021 een bedrag tussen de $50 en 60 miljoen per seizoen, exclusief bonussen, op gaat strijken bij zijn (nieuwe) werkgever.

Hamiltons liefde voor Ferrari

Iedere Formule 1-coureur droomt ervan om ooit voor Ferrari te racen. Althans, dat is iets dat door alle coureurs en analisten gepredikt wordt. De Italiaanse renstal heeft een magisch iets en is het grootste, succesvolste en bekendste raceteam ter wereld.

Hamilton heeft een voorliefde voor Ferrari en rijdt privé diverse modellen van Italiaanse afkomst. Die voorliefde etaleert hij ook rustig op zijn social media-kanalen voor zijn tientallen miljoenen volgers.. Zijn succes bij Mercedes gaf hem tot op heden nooit aanleiding om over te stappen naar het team uit Maranello. Toch lijkt een nieuwe uitdaging een serieuze optie te zijn voor de Britse coureur, die hierover reeds enkele malen gesproken zou hebben met John Elkann, de hoogste Ferrari-baas.

Mochten de dromen van Hamilton in 2020 allemaal verwezenlijkt worden, dan staat het licht op groen om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zevenvoudig wereldkampioen en recordhouder op het gebied van zeges en polepositions. Wat heeft Hamilton nog te verliezen?

Ferrari heeft een wereldster nodig

Hamilton past qua persoonlijkheid zeker bij Ferrari. De glamoureuze coureur geniet van zijn sterrenstatus en is een graag geziene gast op feesten en partijen. Bij Ferrari en in Italië past zijn levensstijl perfect, waarbij de keerzijde is dat de Italiaanse media nog veel genadelozer is dan de Britse roddelpers. Presteert Hamilton perfect, dan kleurt de voorpagina van ieder Italiaans dagblad in de kleuren van zijn helm. Vallen de resultaten tegen, dan wordt hij neergesabeld – iets dat Sebastian Vettel aan den lijve ondervond.

Scuderia Ferrari mist sinds het vertrek van Michael Schumacher eind 2006 een echte leider. Coureurs als Fernando Alonso en Sebastian Vettel konden het team nooit naar hun hand zetten. De Spanjaard was tweemaal zeer dicht bij een wereldtitel, maar had een haat-liefdeverhouding met zowel het team als de media. Bij Vettel kwam de liefde nooit echt van de grond, nimmer leek hij de man te zijn die Ferrari weer glans gaf.

Met Hamilton zou Ferrari beschikken over de populairste en succesvolste coureur van het moment. Wat men hier in Nederland soms ook roept over Lewis, zijn commerciële waarde is gigantisch. Zijn fanschare wereldwijd ongeëvenaard. En zijn salaris van een slordige $ 50 miljoen per seizoen? Geen enkel probleem voor de Italiaanse renstal.

Is Hamilton in een Ferrari realistisch?

Als we de Italiaanse media moeten geloven dan staat Hamilton 100% open voor een switch. De kans om nog eenmaal in zijn carrière een team naar zijn hand te zetten én met drie verschillende renstallen kampioen te worden, dat spreekt hem aan.

Anderzijds weet Hamilton dat het een gok is, omdat niemand weet welk team er in 2021 het beste uit de verf komt met de nieuwe F1-regels. Ook een langer verblijf bij Mercedes geeft hem daarop geen zekerheid. Juist daarom is het overstaprisico kleiner dan in voorbije jaren.

Op dit moment is het echter aannemelijker dat Ferrari meer om Hamilton verlegen zit dan andersom. Ferrari zoekt een leider, Mercedes heeft een koning. Hamilton staat met stip op nummer een binnen de Duitse renstal en wordt op handen gedragen. Zijn wil is wet. Van de keuze voor de teamgenoten tot en met het getolereerde sterrenleven van Hamilton tussen de Grands Prix door – het is ongekend.

Bij Ferrari zal Charles Leclerc zich niet snel schikken in de rol van waterdrager, iets dat Valtteri Bottas wel doet. De Fin blaft soms, kweekt in de winter een baardje en huurt een personal coach in, maar daar houdt de dreiging ook op. Tijdens het seizoen zal Bottas nimmer een serieuze bedreiging vormen voor Hamilton. Bij Ferrari zal hij zich race na race moeten ‘bewijzen’ ten opzichte van de zeer getalenteerde Leclerc, die ieder jaar sneller zal worden en als de evenknie van Max Verstappen wordt gezien.

De bal voor een overstap van Hamilton naar Ferrari lijkt volledig bij hem te liggen. De poorten in Maranello staan wagenwijd open, maar vooralsnog valt sterk te betwijfelen of de Brit zijn veilige thuisbasis Mercedes op wil geven voor een onvoorspelbaar Italiaans avontuur. Voor de Formule 1 zou de verandering van spijs een zegen zijn.

Grote vraag is en blijft: Droomt Hamilton van Ferrari, of Ferrari van Hamilton? Of is het toch een gezamenlijke droom?

Luister nu naar de allernieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast, waarin Formule 1-journalisten Ruud Dimmers en Jan van der Burgt samen met host Jeroen van Inkel terugblikken op de Grand Prix van Abu Dhabi.

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_ls.png

      Den DAF trucker

      Waarom en wie zegt dan Mercedes in 2021 nog steeds de beste team is. Ik denk dat Max bij Red Bull helemaal op zijn plaats is en misschien is Red Bull dadelijk de kloppen team. Maar dat weten we nog niet. Ik hoop het wel. En Red Bull is ook de leukste team van het paddock. En misschien is of wordt Mercedes wel verkocht. Want die geruchten zijn er eenmaal.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Teeuwuh

      Of wie zegt er dat Mercedes blijft in 21? Ze gaan al motoren leveren aan Mclaren, wat voorheen een winnende combinatie was. Of ik moet een bericht gemist hebben dat ze definitief blijven.

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    69Bowtie

    Hij moet natuurlijk niet nog 1 maar 2 wereldtitels winnen om Schumachers record te verbeteren. Gelijk komen zal niet genoeg zijn omdat er dan altijd ruimte voor discussie overblijft over wie er nou de beste is...

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Badbone

      Dat hou je toch, de wereldtitels in de jaren 50 of 60 waren zwaarder bevochten en risicovoller en dan door de jaren heen andere punten systemen, het is maar hoe je het bekijkt.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      XaoRalas

      @69Bowie Als Hamilton er 5 meer wint dan Schumacher dan zal die discussie er nog steeds zijn. Maar sowieso zegt statistiek niet veel zonder de context. Ricciardo versloeg Verstappen tweemaal en had vorig jaar erg veel pech. Kunnen we dan zeggen dat Ricciardo misschien wel beter was dan Verstappen? Wel als je alleen naar de cijfers kijkt. Is Stroll beter dan veel van de mensen die onder hem staan, of zat hij eigenlijk best wel dicht in de buurt van Massa aangezien het in punten niet veel scheelde? Wel als je niet bekend bent met de context van Baku waarin Stroll dat podium haalde terwijl Massa buiten zijn schuld om uitviel. Was Rosberg gewoon beter dan Hamilton door de eerste 4 races te winnen in 2016 en praten mensen onzin over geluk door één uitvaller in Maleisië? Wel als je je niet kan herinneren waarom Rosberg die eerste vier races won en/of niet bekend bent met de mechanische problemen die Hamilton had. Zelfs toen riepen mensen dat het ging om een slechte start terwijl het koppelingsprobleem uitgebreid uitgelegd was. @Badbone: Misschien moet je even nazoeken wat die resultaten waren destijds, dan weet je dat je onzin spreekt. En uit mijn hoofd hebben we in de recente tijden meermaals met Hamilton als een van de hoofdrolspelers een WDC tot de laatste race zien gaan. In de vroege jaren hadden ze ook veel minder races en was de sport ook minder professioneel. Mensen die praten over Fangio als een van de grote kampioenen praten m.i. ook de grootste onzin ter wereld, aangezien ze toen in bepaalde seizoenen slechts 7 races reden terwijl als je eruit zag als bijv. Hamilton en zijn familie niet eens normaal kon rondlopen, laat staan dat je in de buurt van het circuit toegestaan werd. @Hutspot: Je bent een goed voorbeeld van iemand die iets nooit zal toegeven door selectieve ontkenning en een gebrek aan kennis of een slecht geheugen. Ik denk dat je even de resultaten van Ferrari moet bekijken in de '00s. Die waren nog dominanter dan Mercedes, hadden een ongelimiteerd budget terwijl testen ook compleet vrij was en de banden specifiek voor Schumacher gemaakt werden. Ondertussen móchten teamgenoten van Schumacher niet eens met hem vechten, terwijl Hamilton drie wereldkampioenen verslagen heeft in dezelfde auto.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

      Gilles27

      @Hutspot Mazzelpik? Noem zijn prestaties in karting, F3 en GP2 geen geluk. Heb je zijn GP2 seizoen gezien? Of de race in Turkijke? In F3 staan nog steeds records op zijn naam In je debuutseizoen Alonso verslaan en 1 punt tekort komen noem ik geen geluk. Hij is de enige coureur in de historie die elk seizoen een zege en pole heeft behaald, ook met wagens die nog konden meestrijden voor de wereldtitel..noem de Mclaren uit 2009/10/11 en de Mercedes uit 2013 Bottas, Button, Alonso en Rosberg zijn geen matige coureurs, tevens alle 4 wereldkampioenen Heb jij de dominantie van de Mclaren mp4/4 en mp4/4b wel eens gezien? Dat was nog erger dan Mercedes van nu..daar hoor ik niemand over Of Ferrari tussen 2001 en 2004, waarbij Schumacher al voor de zomerstop wereldkampioen was.. De races van afgelopen 4/5 jaar waren spannender en beter dan in jaren 2000. Het enige wat beter was...het geluid ja

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Stuurloos

    Een combi van Max Verstappen en Vettel bij Mercedes zou mooi zijn. Bottas kan vertrekken als het aan mij ligt.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    nt_97

    Ben benieuwd wat Hamilton in een Ferrari kan, want als die combinatie met Ferrari ook geen kampioen wordt dan is dat voor Ferrari zelf wel flink wat imago-schade. Alonso werd geen kampioen terwijl deze voor het grijpen lag in 2010, Vettel had kampioen moeten worden in 2018 (liet Vettel zelf ook liggen). Als Hamilton in een Ferrari geen kampioen kan worden dan is er intern bij Ferrari veel meer mis dan het al lijkt.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Starttie 33

    Ken me niet voorstellen dat dit echt gaat gebeuren, van de André kant zijn er binnen de Formule 1 meer verrassingen uit de hoge hoed gekomen. Maar stel voor dat dit zo is, dan kan Red Bull Max toch nooit houden.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    bluesfanaat

    De ideale samenstelling voor topteams in 2021 zou m.i. zijn: Mercedes met Verstappen en een man als bijv. Hülkenberg, Ferrari

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hein_E

    Hamilton moet het maar eens laten zien in een Ferrari. Zonder Mercedes zou hij nog maar 1 kampioenschap gewonnen hebben, wat ook nog eens tot stand kwam door pech van Massa in Hongarije.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

      Gilles27

      Zonder McLaren was Senna nooit wereldkampioen geworden, zonder Ferrari was Schumacher tweemaal wereldkampioen geworden waarbij hij eentje de concurrent Hill zelf uitschakeld Wat is je punt?

# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand
x
Live Reacties na steady start Verstappen in Australië