Op uitnodiging van Ferrari sloot RacingNews365 aan bij het persmoment van de Italianen waar de eerste helft van het seizoen werd besproken. Van alles passeerde de revue, zoals de hoeveelheid tijd die het team heeft gewonnen ten opzichte van Mercedes en Red Bull, maar ook de onthulling dat Ferrari binnenkort met een verbeterde motor komt. Een ander onderwerp ging over de crashes die we de afgelopen maanden zagen in de Formule 1. Niets raars natuurlijk, crashes, maar dit jaar zorgt het geld dat de teams op moeten hoesten na een incident voor meer problemen dan andere jaren. Sinds 2021 wordt er namelijk gewerkt met een budgetplafond van 145 miljoen dollar. Ferrari zag Leclerc crashen in Monaco tijdens de kwalificatie. Eigen schuld, dikke bult, maar in Hongarije kon hij er bijvoorbeeld niets aan doen toen Lance Stroll zijn wagen in de zijkant van de Ferrari SF21 boorde. De kosten daarvoor waren hoog, vertelt Binotto. "Als we naar alle schade kijken van Bahrein tot en met Hongarije, dan hebben we meer dan 2.5 miljoen euro schade. Dat laat zien hoe significant de kosten zijn, terwijl we pas halverwege het seizoen zijn." Voor de tweede seizoenshelft is er bij Ferrari dan ook meer schade ingecalculeerd qua budget. "In ons laatste budget hebben we een noodplan en dus speelruimte. Dat is nodig, omdat je nooit weet welke verrassingen je tegenkomt en welke schade je daarbij oploopt", aldus Binotto. De discussie over het kostplaatje van crashes in combinatie met het budgetplafond laaide de afgelopen weken weer op na de grote crashes in Silverstone en Hongarije. Ferrari heeft daar ook een mening over. "De discussies zijn nog steeds gaande. Als er een crash is en je hebt er geen schuld aan, moet de schade dan misschien niet mee worden geteld in het budgetplafond?" "Ik denk dat dat een belangrijk punt is", stelt Binotto vast. "Daarom vertel ik dit bedrag, 2.5 miljoen, zodat men kan zien hoe significant de schade is en we misschien andere regelgeving moeten overwegen. Dat kan zeker een goed idee zijn, maar de oplossing ligt niet voor de hand. We gaan er ongetwijfeld verder over discussiëren met de FIA, F1 en de andere teams."
Meest gelezen