Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari rondt onderzoek naar desastreus verlopen GP Monaco af en trekt harde conclusies

Twee kapitale fouten. Die zijn er afgelopen weekend gemaakt bij Ferrari, dat een start vanaf plek één en twee tijdens de GP van Monaco om wist te zetten in een teleurstellende tweede en vierde plek. Charles Leclerc was het grootste slachtoffer, want hij zakte vanaf de poleposition terug tot buiten de podiumposities. Ferrari heeft haar analyse afgerond en deelt haar bevindingen.

De GP van Monaco leek op het lijf geschreven van Ferrari. Het hele weekend waren Carlos Sainz en zeker Charles Leclerc heel snel en ze veroverden dan ook de eerste startrij. Met Charles op pole en zijn teamgenoot op P2 vertrokken ze de race in het prinsdom. Aan het einde van de rit stond echter alleen Sainz op het podium. Hij werd tweede. Leclerc viel weg tot P4, nadat het helemaal misging rond de pitstops. De analyse is inmiddels afgerond en de Italianen deelden woensdagavond laat de conclusies. Hoofdstrateeg Inaki Rueda legt uit wat er allemaal mis ging. Het weekend begon namelijk nog zo goed voor het team uit Maranello. "We hadden hoge verwachtingen van het weekend en verwachtten een zeer competitieve bolide te hebben. Op zaterdag veroverden we tijdens de kwalificatie de volledige eerste startrij, waar we heel trots op zijn, want dat is heel lastig om te bewerkstelligen in Monaco."

Sainz verloor de overwinning

Alhoewel de race voor Leclerc dramatisch verliep, had Ferrari natuurlijk nog een tweede ijzer in het vuur. Bij Sainz kozen ze voor een andere strategie, die uiteindelijk misschien wel de beste was. Een Williams gooide echter roet in het eten van de Spanjaard. "Op zondag werd de race een uur uitgesteld, waardoor al onze plannen voor een droge race het raam uit konden. We moesten gaan nadenken hoe we een regenrace aan gingen pakken." "Met Carlos maakten we een hele goede race mee. Hij startte vanaf P2 en na de eerste ronde pitstops ging hij aan de leiding. Het initiële plan was om op Sergio Perez' pitstop te reageren, maar we bewaarden de rust en realiseerden ons dat dat niet ging werken. Last minute vertelden we Sainz dan ook op de baan te blijven." "Op het juiste moment oordeelden we vervolgens dat de omstandigheden het beste waren voor droogweerbanden. Carlos was de eerste auto van de toppers die een pitstop maakte om naar slicks te gaan, waardoor hij een groot voordeel had. Helaas kwam hij achter Nicholas Latifi terug op de baan, waardoor hij drie seconden verloor. Als hij niet door hem opgehouden was, dan zijn we er vrij zeker van dat hij de race had gewonnen."

Eerste fout bij Leclerc: weg overwinning

Daar koop je echter niets voor. Daar waar Sainz baalde van zijn tweede plek, waren de druiven bij zijn teamgenoot nog net wat zuurder. Leclerc zakte namelijk van P1 terug naar P4. Twee fouten lagen daar aan ten grondslag, vertelt Rueda. "Nu hebben we de positieve punten behandeld, dus laten we doorgaan naar de negatieve punten. Bij Charles hebben we twee fouten gemaakt. De eerste was om op Perez' pitstop te reageren. Bij Carlos hadden we laat in de ronde door dat het niet ging lukken om te reageren, maar met Charles hadden we een groot gat." "We dachten dat Charles makkelijk de Red Bull kon coveren, want aan de start van zijn in-lap had Charles meer dan tien seconden voorsprong op Perez. We wisten dat dit gat af zou nemen tot drie tot vijf seconden, omdat Perez sneller was op de intermediate banden." "Toen we op weg waren naar de pitstraat, zagen we het gat snel kleiner worden. Zeven seconden, zes, vijf, vier... Bij de laatste indicatie die we kregen, toen Charles voorbij het zwembad reed, zou Charles na een pitstop gewoon voor Perez de baan op komen. We hadden niet verwacht dat Perez negen seconden sneller zou zijn die ronde! Daardoor verloren we de race met hem."

Tweede fout: Verstappen profiteert

Leclerc kwam achter Perez terug de baan op na zijn eerste pitstop, maar reed nog wel voor titelrivaal Verstappen. Maar toen hij later switchte naar de droogweerbanden, ging het van kwaad tot erger. Hij werd tegelijkertijd met Sainz naar binnen gehaald, waardoor hij tijd verloor en ook Max moest laten gaan. Rueda vertelt hoe dat kon gebeuren. "De tweede fout met Charles was wederom een foute inschatting van een gat tussen twee auto's. We wilden in ronde 21 beide auto's naar binnen halen voor droogweerbanden. We haalden Carlos naar binnen om de leiding van de race te behouden. We dachten: laten we Charles naar binnen halen om hopelijk P1 en P2 te pakken." "We keken naar het gat tussen onze coureurs, dat ruim vijf seconden was. Tijd genoeg voor een dubbele pitstop, waar je ongeveer zes seconden verschil voor nodig hebt. We dachten dat het genoeg zou zijn, maar hoe dichter onze coureurs bij de pitstraat kwamen, hoe kleiner het gat werd." "Toen Charles bij de pitstraat aankwam, was het gat gekrompen naar drieënhalve seconde. Last minute probeerden we hem dan ook te vertellen om buiten te blijven, maar het was te laat. Daardoor verloor Leclerc twee seconden. Cruciaal, want daardoor kon Verstappen een ronde later voor Charles terug de baan opkomen", zo sluit hij al zuchtend zijn analyse af.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië