Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Ferrari verklaart hoe het Verstappen zo simpel kon verslaan in Oostenrijk

Charles Leclerc kon Max Verstappen verslaan op het thuiscircuit van Red Bull. Ferrari blikt terug op een geslaagde race en legt uit hoe ze de Nederlander op strategisch niveau konden verslaan.

Verstappen Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Door de uitvalbeurt van Carlos Sainz maakte Ferrari er geen 1-2 finish van in Oostenrijk, maar met de overwinning van Charles Leclerc kan de Italiaanse renstal tevreden zijn. Titelrivaal Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plaats op zondag. Hoofdstrateeg Inaki Rueda legt uit hoe ze van de Nederlander hebben gewonnen.

Al vroeg in het weekend werd bekend waar de grootste uitdagingen zouden liggen. "We wisten dat het bandenmanagement een van de grootste problemen zou worden", zo vertelt hij tijdens de strategie debrief. "Daarbij wisten we dat de softs te zacht zouden zijn voor de race. We verwachtten een twee- of driestopper, waarbij het doel op zondag was: het destabiliseren van Max."

Tijdens de eerste stint werd een van de belangrijkste strategische zetten al gemaakt door Ferrari. "Ons doel was om de druk op te bouwen op Verstappen en een vroege pitstop af te dwingen. Charles kon genoeg pushen om Verstappen in te halen, terwijl Carlos er ook aan kwam", legt Rueda uit. "Hierdoor moest Verstappen in ronde 13 al een stop maken, waardoor ons eerste doel was behaald."

Verstappen na de eerste stint met een groot nadeel

Rueda legt uit dat de Ferrari-coureurs meer dan tien rondes later de pitstraat inreden, waardoor Verstappen een groot bandennadeel had. Leclerc had hierdoor zelfs een voordeel van een seconde per ronde, waardoor het makkelijk was om de Red Bull-rijder in te halen voor de leiding in de wedstrijd.

Ook Sainz vond aansluiting, maar Verstappen reed de pitstraat weer in. Daarna verliep de race niet meer volgens de verwachting van Ferrari: "We bleven langer buiten en hadden een seconde per ronde voordeel op Verstappen met nog twintig ronden te gaan. We waren er zeker van dat we hem in konden halen en als eerste en tweede konden finishen."

"Helaas was er een motorprobleem bij Carlos, net toen hij Verstappen probeerde in te halen. Hierdoor werd de Virtual Safety Car ingezet en moesten we een keuze maken: laten we Charles op de hards rijden, of geven we hem nieuwe mediums? Het feit dat Verstappen een oude set harde banden had, overtuigde ons over om een pitstop te maken. Verstappen zou hetzelfde doen."

Het bleek de goede keuze te zijn voor Ferrari, zo legt de strateeg van de renstal uit. "Maar met twaalf rondes te gaan hadden we ook nog een probleem met het gaspedaal. Charles kon alsnog naar de finish rijden voor een fantastische overwinning", looft Rueda."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben een structureel probleem

De Oostenrijkse GP was een enerverende. Want hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk over de Ferrari-problemen? Of van het wangedrag van enkele 'supporters' naast de baan?

Formule 1 GP Oostenrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier

14 reacties

Viaplay
x
Interview Red Bull-legende Coulthard ziet Verstappen aan de horizon verdwijnen