Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari waarschuwt voor nieuwe overtredingen: "Want de Red Bull-straf was echt niet zwaar"

De straffen voor het overschrijden van de budgetcap in de Formule 1 zijn één grote grap, dat vindt Ferrari-teambaas Fred Vasseur. Er moet volgens hem zwaarder gestraft worden, anders kunnen de topteams 'gewoon' boven budget gaan opereren.

Red Bull heeft als eerste Formule 1-team een straf gekregen voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021, al vindt menig concurrent dat ze veel te licht zijn bestraft. Naast een miljoenenboete en 10% deductie in windtunneltijd kreeg het team van Max Verstappen en Sergio Perez geen 'sportieve' straf, zoals puntenaftrek of iets dergelijks. Anno 2023 domineert het team de F1, terwijl er ondertussen geruchten de ronde doen in de paddock dat er in 2022 opnieuw financiële overtredingen zijn begaan. Als La Gazzetta Dello Sport aan Ferrari-teambaas Fred Vasseur vraagt hoe dat zit, wil hij er niet echt op ingaan. "Ik ga geen reactie geven over anderen of over iets waar ik niets van weet", zo antwoordt hij stellig. Wat hij wél wil zeggen, is wat hij over het algemeen vindt van de straffen rondom het budgetplafond. "Een straf zoals vorig jaar (voor Red Bull, red.) is echt niet zwaar geweest. Als het opnieuw nodig zou moeten zijn, dan moet zo'n straf veel zwaarder uitvallen." "Je moet in gedachten houden dat een technisch voordeel zich zal uiten in een sportief voordeel. Daarom moet de straf sportief zijn en geen boete. Als je in het voetbal hands maakt, dan is het een penalty: ze geven je geen boete. De mindering van 10% windtunneltijd is een grote grap. Het grootste deel van het werk hebben ze dan al gedaan", vindt Vasseur.

Vasseur: Topteams kunnen straf veroorloven

Vasseur legt uit waarom de straf voor Red Bull, dat de budgetcap met minder dan 5% overschreed, helemaal niet zo hard is. "Een overtreding van 5% is niet klein, maar juist groot. Als je een budget van 135 miljoen hebt, gaat 80 daarvan al naar het personeel, nog eens 20 miljoen naar de kosten voor een race, materialen, remmen enzovoorts. Vier chassis/bolides maken aan het begin van het seizoen kost ook zo'n 20 miljoen. Dan kom je al uit op zo'n 120-125 miljoen. Dit is ongeveer gelijk voor iedereen." "Er blijft dus zo'n 10 miljoen euro over om de bolide te ontwikkelen. Als je een paar miljoen over je budget gaat, dan moet je niet kijken naar de totale 135 miljoen euro, zoals gezegd is. We moeten dit gezamenlijk niet onder het tapijt schuiven, want dan riskeer je dat het uiteindelijk aan tafel wordt besproken. Er is een groot verschil tussen een onschuldige fout of een keuze." De Ferrari-teambaas trekt een vergelijking met de wereld buiten F1: "Een beetje zoals iemand een fout maakt bij zijn belastingaangifte, versus een bedrijf dat iets regelt om in een fiscaal paradijs belasting te ontduiken. We moeten hard zijn: dit gaat om de toekomst van de budgetcap." "Anders gaat iedereen hetzelfde doen. Dan maak je budget vrij om de boete te betalen en zeg je amen. De grote constructeurs kunnen zich dit allemaal veroorloven", zo waarschuwt Vasseur.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel