Onlangs kwam naar buiten dat er een motorfabrikant in de Formule 1 is met een achterstand op de andere motoren, dat concludeerde de FIA zelf na een onderzoek. Hiervoor is een uitzondering gegeven in de motorbevriezing, waardoor het team met een achterstand een kleine inhaalslag kan slaan. Binnen de F1-paddock weet iedereen dat het om de Renault-motor gaat, momenteel gebruikt door alleen Alpine. De teams hebben ingestemd met het 'voordeeltje' voor Renault om op het niveau te komen van de Honda- Mercedes- en Ferrari-motoren, maar hebben ook twijfels. Ferrari-teambaas Fred Vasseur vraagt zich in gesprek met onder andere RacingNews365 vooral af hoe dat voordeel in zijn werk gaat. "Het klopt inderdaad dat toen we besloten dat we het ontwikkelen van de motoren zouden pauzeren, we rekening hielden met speciale omstandigheden waarbij we gasten met een achterstand konden helpen."
Hoe groot is de achterstand?
Vasseur staat achter het idee om Renault te helpen, maar zet ook vraagtekens bij de hulp die de Franse motormaker heeft aangevraagd. "Ik ben er niet zo zeker van dat ze zo ver weg zitten van ons, maar we hebben de exacte cijfers ook niet." "Mochten we er wat aan gaan doen, dan mag het niet iets zijn zoals meer brandstofverbruik in de race. We hebben een constructie met de windtunnel waarbij een lager team meer tijd krijgt in de tunnel." "Je moet een team helpen met ontwikkelen, niet zomaar een voordeel geven in de sport. Dat is de start van een goede balans in de performance", aldus Vasseur.
Meest gelezen