Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari zoekt licht aan het einde van de tunnel met aanstaande upgrades

Paolo Filisetti, technisch expert bij RacingNews365, legt alle details uit van Ferrari's recente probleem met de porpoising en hoe het team nog steeds op de titel mikt.

Leclerc FP1 Hungary
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari ging de zomerstop in als derde in het constructeurskampioenschap, achter McLaren en Red Bull. De Italiaanse constructeur staat op 345 punten, 21 punten achter McLaren en 63 achter Red Bull. Het is een positie die de vooruitgang van de SF-24 ten opzichte van de auto van vorig jaar benadrukt, maar die tegelijkertijd vanuit twee verschillende perspectieven moet worden bekeken. 

Het debuut van de SF-24 was positief, met een 1-2 tijdens de Grand Prix van Australië nadat Max Verstappen uitviel. Dit resultaat werd later in het seizoen nog eens bevestigd met een 1-3 in Monaco. Ferrari verbeterde zich gedurende de eerste races en de introductie van een tweede groot upgradepakket in Spanje zou het team dichter bij McLaren en Red Bull moeten brengen. Dit gebeurde echter niet; in plaats daarvan verslechterden de prestaties van de SF-24. 

Tot grote frustratie van Ferrari keerde bij het upgradepakket voor de GP van Spanje, met vooral een gloednieuwe bodem, 'porpoising' terug, wat het team ernstige schade heeft toegebracht. Het stuiteren, wat tot dan toe altijd onder controle was gebleven, kwam steeds vaker voor.

Dit werd veroorzaakt doordat Ferrari's nieuwe vloer de downforce van de SF-24 vergrootte, waardoor de auto instabiel werd en Sainz en Leclerc het potentieel van het aerodynamische pakket niet konden benutten. De tegenslag zorgde ervoor dat Ferrari snel terugviel in termen van prestaties, van de tweede plaats in de pikorde naar de vierde plaats. Zelfs Mercedes streefde Ferrari voorbij op het gebied van prestaties, die tot Monaco niet veel beter leken dan de onfortuinlijke W14 van vorig jaar. 

Het proces om het gebrek aan concurrentiekracht van de SF-24 te begrijpen duurde drie races, van Oostenrijk tot Hongarije, waar de aerodynamici analyseerden hoe het kritieke probleem ontstond en vooral hoe het mogelijk was om het voor de zomerstop te verhelpen,.

Flexies op de vloer voor de achterwielen werden geïdentificeerd als factoren die de schokken na Silverstone veroorzaakten. Tijdens de onderbreking van een week tussen de Grand Prix van Groot-Brittannië en de Grand Prix van Hongarije ontwierp Ferrari een gecorrigeerde versie van de vloer die was verstevigd om doorbuiging te voorkomen in het kritieke gebied dat voorafgaat aan de hals van de diffuser. 

Gecorrigeerde vloer

De nieuwe versie werkte in Hongarije, maar de Hungaroring zou de schokken niet hebben veroorzaakt, omdat de minimum- en maximumsnelheden niet hoog genoeg zijn om porpoising te laten ontstaan. Desondanks werd in België bevestigd dat de herziene bodem werkte.

De prestaties van de SF-24 waren bevredigend, zowel in de kwalificatie - Leclerc pakte de pole vanwege een gridstraf voor Max Verstappen. Leclerc eindigde als vierde, maar promoveerde naar de derde plaats nadat de aanvankelijke racewinnaar George Russell werd gediskwalificeerd omdat zijn auto te licht was.

Leclerc eindigde 8 seconden achter Russell, terwijl Sainz 19,7 seconden achter de Britse coureur eindigde. De cijfers kunnen niet worden genegeerd, hoewel Ferrari er ook niet tevreden mee kan zijn, aangezien Mercedes drie van de laatste vier races heeft gewonnen. Het is echter goed om te herhalen, niet om Ferrari een alibi te geven, dat het seizoen in de races die tot nu toe zijn verreden heeft laten zien dat het een ware achtbaan is, vooral tussen de drie teams die achter Red Bull aanzitten.

Na de zomerstop zal Ferrari naar verwachting een herstart maken, waardoor het zijn kansen in de strijd om de constructeurstitel kan behouden. Dat is geen gemakkelijke uitdaging, maar volgens onze informatie die we voor de verplichte sluiting van de fabriek hebben verzameld, heeft Maranello deze uitdaging met beide handen aangegrepen.

De Scuderia heeft dit gedaan met ontwikkelingen die niet alleen betrekking hebben op het aerodynamische aspect, maar ook, op de ophanging op het niveau van variaties in de interne kinematica.

Dit kwam naar voren in de al vergevorderde studie van het beschermde project 677, waarin een vergelijkende analyse wordt gemaakt tussen het huidige push rod-systeem aan de voorkant en de pull rod voor 2025.

Kleine, maar tastbare veranderingen aan de binnenste elementen van de ophanging worden gezien als een betrouwbare oplossing voor de dynamische problemen van de SF-24, die de prestaties in de afgelopen zes races hebben belemmerd.

Spaanse upgrade een complexe integratie

In Spanje concentreerde Ferrari's grote upgrade zich op de vloer ter hoogte van de stroomverdelers en het centrale diffusorgedeelte, gekenmerkt door minikanaaltjes ter hoogte van de achterrand.

			© Paolo Filisetti/RacingNews365
	© Paolo Filisetti/RacingNews365

Versterkte vloer in Hongarije

Als eerste, niet-definitieve stap om het probleem van de schokken veroorzaakt door de nieuwe vloer op te lossen, werd er op tijd een versterkte versie geproduceerd voor de laatste twee races voor de zomerstop. Hierdoor werd het doorbuigen van het gedeelte voor de achterwielen, de oorzaak van het probleem, voorkomen.

			© Paolo Filisetti/RacingNews365
	© Paolo Filisetti/RacingNews365

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
F1 Werking McLaren-achtervleugel onthuld