In rep en roer, dat was de Formule 1-wereld na afloop van de twee testweken in Barcelona. Niet vanwege iets wat er tijdens die zes dagen in Spanje op de baan was gebeurd, maar door de schikking tussen de FIA en Ferrari na afloop van het onderzoek van de autosportfederatie naar de dan wel legale dan wel illegale 2019-motor van de Italianen. Zeven boze, niet aan Ferrari gelieerde teams stonden op en schreven een boze brief naar de FIA en stelden een deadline voor een reactie van de autosportfederatie. Deze verliep dinsdagavond laat, maar FIA-baas Jean Todt heeft de teams middels een brief, die in handen is van The Daily Mail (iets meer) openheid van zaken gegeven. "Er lagen drie opties op tafel", zo begint de voormalig Ferrari-teambaas zijn uitleg. "De zaak sluiten, de zaak voor laten komen bij het Internationale Tribunaal, of een schikking treffen. Zulke beslissingen worden gemaakt door mij, de FIA-president, die daarbij natuurlijk de juridische en disciplinaire regels, opgesteld door de FIA, volgt." Todt vervolgt: "Ik heb contact gehad met meerdere sleutelfiguren binnen de FIA, maar ook met de CEO van de Formule 1, Chase Carey, om zo tot een beslissing te komen over de manier waarop we de zaak aan zouden pakken. Ook is er informatie ingewonnen bij de technische, juridische en financiële afdelingen van de FIA en een derde partij, een externe advocaat, met veel ervaring met soortgelijke zaken." Of het genoeg is om de zeven Formule 1-teams tevreden te stellen, is onduidelijk. In zijn brief vertelt de Fransman naar verluidt dat de FIA er niet van overtuigd was dat de Ferrari-motor in 2019 het gehele seizoen legaal was, maar dat de complexiteit van de zaak ervoor heeft gezorgd dat dit niet met zekerheid vastgesteld kon worden. In de nieuwe F1-podcast van RacingNews365 blikken gastheer Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en Formule 1-journalist Ruud Dimmers vooruit op het gevecht Max Verstappen vs. Lewis Hamilton. Laat 2020 maar komen!
Meest gelezen