Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA deelt krachtig statement na 'onjuiste beweringen'

GPDA-voorzitter Alex Wurz liet zich recent uit over zorgen van F1-coureurs over de evolutie van karting. De FIA neemt afstand van die uitspraken in een zeer krachtig statement.

FIA logo
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Recent verscheen er online een artikel waarin Alex Wurz zich vanuit zijn rol als GPDA-voorzitter uitsprak over karting. Hij stelde dat alle Formule 1-coureurs zich zorgen maken en zich beklagen over nieuwe onderdelen, zoals vloeren en vleugels, en noemde het zelfs 'krankzinnig'. De FIA haalt dat echter volledig onderuit in een zeer fel statement.

Het statement luidt als volgt: "De FIA weerlegt krachtig een aantal beweringen die zijn gemaakt in opmerkingen in een recent artikel gepubliceerd door GPBlog.com. Het artikel beweert dat 'karting steeds meer aerodynamische onderdelen op de kart toestaat' en dat 'ze vloeren ontwikkelen, evenals verschillende soorten vleugels en downforce-instellingen.'

"Deze uitspraken zijn onjuist en geven een verkeerd beeld van het CIK-FIA technisch reglement en de homologatieregels die van toepassing zijn op door de FIA goedgekeurde karting-evenementen. Deze regels verbieden expliciet aanpassingen aan de aerodynamica, vleugels of vloeren van karts.

"Ter verduidelijking: artikel 4.6 van het technisch Reglement, bijgewerkt door de World Motor Sport Council in februari 2025, verbiedt specifiek wijzigingen aan de vloeren van karts. De technische regels bepalen ook dat alleen componenten die uitdrukkelijk door de FIA zijn goedgekeurd mogen worden gebruikt, waardoor het gebruik van niet-geteste of niet-gehomologeerde onderdelen wordt voorkomen.

"Alle gehomologeerde carrosserieonderdelen moeten voldoen aan de FIA-crashtests, wat veiligheid en integriteit garandeert. Momenteel zijn er vijf fabrikanten met gehomologeerde carrosserieonderdelen en een nummeringssysteem om naleving van de regelgeving te waarborgen en te volgen. Volgens artikel 22 van de Homologatieregels moet de carrosserie door middel van luchtvorming (air-blow moulding) worden vervaardigd, waardoor verstelbare aerodynamische kenmerken per definitie onmogelijk zijn. Daarnaast verbiedt artikel 3.2 van het technisch reglement alle wijzigingen aan gehomologeerde carrosserieonderdelen, in tegenstelling tot wat in het artikel wordt gesuggereerd."

"De FIA waardeert de gelegenheid om deze punten te verduidelijken en benadrukt het strikte regelgevende kader dat consistentie, veiligheid, kostenbeheersing en eerlijkheid in karting waarborgt. De beweringen in het artikel over aanpassingen zijn niet toegestaan bij door de FIA goedgekeurde karting-evenementen. Het is belangrijk op te merken dat alle onderdelen, inclusief carrosserie, strikt worden gecontroleerd via homologatie- en keuringprocedures, die elke ongeoorloofde wijziging voorkomen.

"Daarnaast willen we reageren op de volgende opmerking uit het artikel: 'We kijken vooral naar de kinderen in karting, en we maken ons zorgen. We denken dat het in de verkeerde richting gaat en dat het gestopt moet worden.'"

"Veiligheid zal altijd de hoogste prioriteit van de FIA zijn. Suggesties dat de veiligheid in het gedrang is gekomen om kart-upgrades mogelijk te maken zijn volledig ongegrond en onjuist. Sterker nog, de technische regels zijn dit jaar versterkt om de veiligheidsnormen verder te verbeteren. De FIA heeft de afgelopen jaren meerdere nieuwe veiligheidsnormen voor karting ontwikkeld, zoals bescherming van de kartcarrosserie, lichtpanelen en helmstandaarden voor karting. De FIA blijft de veiligheidsnormen in karting versterken en zal binnenkort een volledig nieuw veiligheidsapparaat voor karting presenteren."

"De FIA blijft zich sterk inzetten om karting toegankelijker en inclusiever te maken. Via ons Global Karting Plan introduceren we nieuwe categorieën en competities, zoals de FIA Karting Arrive and Drive World Cup in november, waar gestandaardiseerde karts technische en financiële gelijkheid garanderen in een competitie die racetalent identificeert en beloont."

Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!

Claim jouw cap!

Praat mee!

x
Hilarisch Verstappen jaagt vriendin stuipen op het lijf in golfkarretje