In de afgelopen jaren hebben we enkele verschrikkelijke ongelukken voorbij zien komen waarin de zogeheten 'broodjes' een niet onbelangrijke rol speelden. Zoek op Youtube bijvoorbeeld de crashes van Tereshchenko op Spa-Francorchamps en Alex Peroni op Monza maar eens op. Niet alleen de coureurs hadden het soms latig met de hoge kerbstones, ook het materiaal heeft het al meer dan eens begeven. Afgelopen weekend raakte Formule 2-coureur Sean Gelael buiten beeld nog betrokken bij een incident waarbij de 'sausage kerbs' een rol speelde. Zijn bolide werd de lucht in geworpen en toen hij met een doffe dreun weer neerkwam, brak de onfortuinlijke coureur een ruggenwervel. Hoewel wedstrijdleider Michael Masi na de race benadrukte dat de kerbstones aan alle (veiligheids)eisen voldoen, gaat hij toch onderzoek doen naar het incident: "We blijven voortdurend de circuitontwerpen en de veiligheid ervan evalueren. In dit geval is dat niet anders", zo legt hij uit ten overstaan van onder andere RacingNews365 . "We zullen ons weer bij jullie melden als we alle informatie hebben en als blijkt dat er aanpassingen gevraagd worden, zullen we die doorvoeren. Dit is echter geen snelle reactie na wat er is gebeurd, maar maakt deel uit van de standaardprocedure als er iets gebeurt." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen