Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA geeft duidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan in gevecht

De Formule 1 hanteert dit jaar gewijzigde richtlijnen voor wat betreft close racing. Wat is toegestaan in een gevecht en wat niet? Een document verspreid onder de Formule 3-coureurs geeft meer opheldering.

Vanaf dit seizoen hoorden we in in de eerste Formule 1 Grands Prix van 2022 steevast dat in gevecht de coureur aan de binnenkant van de bocht de coureur aan de buitenkant genoeg ruimte moest laten en hem dus niet van de baan mocht 'drukken'. Hier maakte coureurs zich in het verleden veelvuldig schuldig aan, maar heel duidelijk waren de regels daarover niet. Die regels werden dus verduidelijkt, maar nog niet eerder publiekelijk verspreid. Nu die regels ook in een officieel schrijven met de Formule 3-coureurs zijn gedeeld, kan het brede publiek die inzien. Voor wat betreft het inhalen, onderscheidt het document twee scenario's.

Richtlijnen voor binnendoor inhalen

"Om een auto die wordt ingehaald voldoende ruimte te gunnen, moet de inhalende auto een noemenswaardig deel van zijn auto naast de in te halen auto hebben gezet. De inhaalactie moet veilig en gecontroleerd worden uitgevoerd, waarbij de auto ruimte moet worden gelaten om binnen de track limits te blijven." "Om bij een inhaalactie binnendoor na te kunnen gaan of er daadwerkelijk een 'noemenswaardig' deel van de auto naast de andere auto zit wordt er, naast andere zaken, gekeken naar of de voorwielen vóór de apex van de bocht naast de andere auto zitten."

Richtlijnen voor buitenom inhalen

"Om een auto die wordt ingehaald voldoende ruimte te gunnen, moet de inhalende auto een noemenswaardig deel van zijn auto naast de in te halen auto hebben gezet. De inhaalactie moet veilig en gecontroleerd worden uitgevoerd, waarbij de auto ruimte moet worden gelaten om binnen de track limits te blijven." "Om bij een inhaalactie buitenom na te kunnen gaan of er daadwerkelijk een 'noemenswaardig' deel van de auto naast de andere auto zit wordt er, naast andere zaken, gekeken naar of de inhalende auto vanaf de apex vóór de in te halen auto zit." De FIA geeft vervolgens aan dat deze exacte regels ook gelden voor een chicane, waarbij de beide bochten worden beschouwd als een afzonderlijke bocht. Een chicane telt dan dus twee apexen.

Viaplay
x
LIVE Reacties na derde tijd Verstappen in eerste vrije training GP China