Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

FIA introduceert nieuwe regel om gesjoemel met motoren tegen te gaan

Na alle heisa die de afgelopen weken is ontstaan omtrent de Ferrari-motoren en het vermeende valse spel met de brandstofsensoren, heeft de FIA een nieuwe regel ingevoerd, die vanaf het komende seizoen van start zal gaan.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull vroeg de FIA in aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten of het een trucje uit mocht halen met de sensoren die de fuel flow naar de motor toe meten. Dat deed het team van Max Verstappen en Alexander Albon niet zomaar. Het verdacht concurrent Ferrari er namelijk van eenzelfde soort truc uit te halen.

Door te vragen aan de FIA of het mocht, dwong Red Bull de autosportfederatie om een directive rond te sturen naar alle teams, waarin werd vermeld dat zo'n soort truc vanaf heden illegaal was.

De daaropvolgende weken ontstond er veel discussie omtrent de motor van Ferrari. Was het vermogen van de Italiaanse krachtbron sinds de directive nou echt minder geworden, of niet? Mogelijk krijgen we daar nooit geheel uitsluitsel over, maar deze week werd wel duidelijk dat de FIA er alles aan doet om ervoor te zorgen dat het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn.

De overkoepelende autosportorganisatie schreef deze week namelijk voor de derde maal in enkele weken tijd een technische richtlijn uit. Daarin stond dat de teams vanaf 2020 verplicht een tweede brandstofsensor moeten installeren, zodat de FIA meer mogelijkheden hebben om het verbruik van brandstof van de Formule 1-bolides te controleren.

Dit seizoen hoefde er namelijk maar één sensor verplicht aanwezig te zijn. Of deze directive voortkomt uit het recente onderzoek naar de Ferrari-motor, is onduidelijk, maar wat wel duidelijk is, is dat Ferrari tot op de dag van vandaag stellig ontkent dat het iets fout heeft gedaan.

Luister nu de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin coureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en radio-dj Jeroen van Inkel je bijpraten over alle gebeurtenissen in de Formule 1-wereld.

16 reacties

    Breaking Ricciardo weigert zijn Renault af te staan aan Alonso