Red Bull vroeg de FIA in aanloop naar de Grand Prix van de Verenigde Staten of het een trucje uit mocht halen met de sensoren die de fuel flow naar de motor toe meten. Dat deed het team van Max Verstappen en Alexander Albon niet zomaar. Het verdacht concurrent Ferrari er namelijk van eenzelfde soort truc uit te halen. Door te vragen aan de FIA of het mocht, dwong Red Bull de autosportfederatie om een directive rond te sturen naar alle teams, waarin werd vermeld dat zo'n soort truc vanaf heden illegaal was. De daaropvolgende weken ontstond er veel discussie omtrent de motor van Ferrari. Was het vermogen van de Italiaanse krachtbron sinds de directive nou echt minder geworden, of niet? Mogelijk krijgen we daar nooit geheel uitsluitsel over, maar deze week werd wel duidelijk dat de FIA er alles aan doet om ervoor te zorgen dat het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn. De overkoepelende autosportorganisatie schreef deze week namelijk voor de derde maal in enkele weken tijd een technische richtlijn uit. Daarin stond dat de teams vanaf 2020 verplicht een tweede brandstofsensor moeten installeren, zodat de FIA meer mogelijkheden hebben om het verbruik van brandstof van de Formule 1-bolides te controleren. Dit seizoen hoefde er namelijk maar één sensor verplicht aanwezig te zijn. Of deze directive voortkomt uit het recente onderzoek naar de Ferrari-motor, is onduidelijk, maar wat wel duidelijk is, is dat Ferrari tot op de dag van vandaag stellig ontkent dat het iets fout heeft gedaan. Luister nu de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin coureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en radio-dj Jeroen van Inkel je bijpraten over alle gebeurtenissen in de Formule 1-wereld.
Meest gelezen