FIA past licentiesysteem Formule 1-debutanten aan

De FIA heeft en der wat wijzigingen doorgevoerd aan het puntensysteem dat er voor moet zorgen dat jonge coureurs klaar zijn voor de stap naar de Formule 1.

Het aantal punten dat binnen een tijdsbestek van drie jaar verzameld moet worden door aspirant-Formule 1-coureurs blijft staan op veertig. Met het oog op 2019 en daarna zijn enkele klassen echter opgewaardeerd.

Het FIA Formule 3-kampioenschap, dat de plaats inneemt van de GP3-series, is helemaal nieuw op de lijst. De winnaar van het kampioenschap mag dertig licentiepunten bijschrijven, waarmee het de op twee-na best gewaardeerde klasse wordt. Enkel de Formule 2 en de IndyCars (beiden veertig punten voor de kampioen) leveren meer op.

De DTM-titel is met ingang van 2019 twintig punten waard in plaats van vijftien, hetzelfde geldt voor het vergelijkbare Japanse Super GT-kampioenschap.

De eveneens Japanse Super Formula, een populair alternatief voor het meer Europees georiënteerde Formule 2-kampioenschap is opgeschaald van twintig naar 25 punten voor de kampioen, waarmee het op gelijke hoogte komt met het voormalig Europees Formule 3-kampioenschap, dat voortaan door het leven zal gaan als de Formula European Masters.

Tien hoogst gewaardeerde klassen onder de Formule 1

Klasse 1e 2e 3e 4e 5e
Formule 2 40 40 40 30 20
IndyCar 40 30 20 10 8
FIA F3 30 25 20 10 8
Formule E 30 25 20 10 8
WEC LMP1 30 24 20 16 12
Formula European Masters 25 20 15 10 7
Regio F3 25 20 15 10 7
WEC LMP2 20 16 12 10 8
DTM 20 16 12 10 7
Super GT 20 16 12 10 7

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen