Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mohammed Ben Sulayem

FIA-president Ben Sulayem wil terug naar V8-motoren: "Kroon op mijn werk"

Als het aan FIA-president Mohammed Ben Sulayem ligt, keren de V8-motoren vanaf 2029 weer terug in de Formule 1. Hij ziet het zelfs als de kroon op zijn FIA-presidentschap.

Ben Sulayem
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 maakte in 2014 de overstap van de V8 naar de hybride V6-motor. Hiermee zouden de motoren goedkoper moeten worden, waardoor het voor fabrikanten aantrekkelijker zou zijn om in de sport te stappen. Voor 2026 staan er een nieuw motorreglement te wachten. De grootste verandering zal het verdwijnen van de MGU-H zijn. Audi en Red Bull Powertrains treden daarnaast toe als nieuwe leverancier en Audi neemt daarbij het team van Stake F1 over. En Cadillac F1 wil vanaf 2029 met eigen motoren gaan rijden. 

Met wat voor type motor Cadillac en de rest van de teams die in 2029 aan de start zullen verschijnen, is nog de vraag. FIA-president Mohammed Ben Sulayem wil namelijk zo snel mogelijk de V8 laten terugkeren. "Als het aan ons ligt, komt die er. Ik ben er zeer optimistisch en blij over. De FOM steunt ons en ook de teams realiseren zich dat dit de beste optie is. We moeten het zo snel mogelijk doen. 2026 komt eraan. Je hebt drie jaar nodig. Dus hopelijk hebben we in 2029 iets", laat de FIA-president weten tegenover onder meer RacingNews365.

Een van de redenen die Ben Sulayem aanhaalt om zijn punt te maken, is het kostenplaatje. "De huidige motor is enorm ingewikkeld en duur. De R&D-kosten gaan richting de 200 miljoen en één motorblok kost tussen de 1,8 en 2,1 miljoen." Een V8 zou volgens de FIA-president 50 procent goedkoper moeten zijn. Daarnaast verwacht hij dat de V8 ongeveer 100 kilo lichter zal zijn. "Het geeft ons ruimte om extra veiligheidsmaatregelen aan de bolides toe te voegen, zonder dat die zwaarder wordt."

Ben Sulayem laat zelfs weten dat hij de herinvoering van de V8 als de kroon op zijn FIA-presidentschap zou zien. "Absoluut, want het is de beste oplossing om de Formule 1 in stand te houden. Daarnaast draagt het bij aan onze klimaatdoelen. Als we die op deze manier kunnen behalen, waarom zouden we het dan niet doen? Ik heb het idee dat we op de goede weg zijn", sluit de FIA-president af. 

Ook interessant:

Max Verstappen moest het ondanks een magistrale poleposition met de vijfde plaats doen in de kletsnatte Grand Prix van Groot-Brittannië. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans zagen dat de 27-jarige wereldkampioen de problemen van Red Bull maar weer eens verdoezelde. Ze gaan er uitgebreid op in tijdens een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Red Bull De belangrijke Verstappen-hint die Horner liet vallen vóór zijn ontslag