Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
01 d 02:26:16
1 VER LAP 15
2 PIA +0.753
3 NOR +1.414
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

FIA verbood Mercedes-truc op voorhand

Mercedes rijdt in ieder geval in 2021 niet met het nieuw ontwikkelde DAS-systeem. Het concept waarbij de coureurs met het stuur de stand van de voorwielen actief kan veranderen is volgens de nieuwe reglementen hoe dan ook verboden.

Mercedes verkondigde op de donderdag in Barcelona dat het DAS-systeem (Dual Axis Steering) volledig legaal is en dat de FIA dat bevestigd heeft. Dat men inderdaad met de automobielfederatie gesproken heeft blijkt wel uit het feit dat in de nieuwste versie van de regels voor 2021 een verbod op het DAS-systeem is opgenomen. De FIA reageert met het verbod per 2021 dus niet op de verrassing van Mercedes op de donderdag, maar was al eerder op de hoogte dat het systeem er, in ieder geval bij Mercedes, aan zat te komen. In artikel 10.5.2 van het technische reglement voor 2021 staat beschreven dat 'bij het uitlijnen van de wielen een constante afstand tussen de wielen gewaarborgd moet blijven bij het draaien aan het stuurwiel'. Het DAS-systeem verandert die afstand wel degelijk door de wielen iets naar buiten of juist iets naar binnen te plaatsen op de rechte stukken. Een dergelijke paragraaf ontbreekt in het technische reglement van 2020 en dus wordt het systeem dit jaar in dat opzicht als legaal gelabeld. Hoeveel winst het Mercedes oplevert, is niet geheel duidelijk. Dat zal vooral moeten blijken tijdens long runs, aangezien het systeem waarschijnlijk voornamelijk als doel heeft de bandenslijtage te verminderen.

x
Live Sprintrace Formule 1 GP België 2025