Mercedes verkondigde op de donderdag in Barcelona dat het DAS-systeem (Dual Axis Steering) volledig legaal is en dat de FIA dat bevestigd heeft. Dat men inderdaad met de automobielfederatie gesproken heeft blijkt wel uit het feit dat in de nieuwste versie van de regels voor 2021 een verbod op het DAS-systeem is opgenomen. De FIA reageert met het verbod per 2021 dus niet op de verrassing van Mercedes op de donderdag, maar was al eerder op de hoogte dat het systeem er, in ieder geval bij Mercedes, aan zat te komen. In artikel 10.5.2 van het technische reglement voor 2021 staat beschreven dat 'bij het uitlijnen van de wielen een constante afstand tussen de wielen gewaarborgd moet blijven bij het draaien aan het stuurwiel'. Het DAS-systeem verandert die afstand wel degelijk door de wielen iets naar buiten of juist iets naar binnen te plaatsen op de rechte stukken. Een dergelijke paragraaf ontbreekt in het technische reglement van 2020 en dus wordt het systeem dit jaar in dat opzicht als legaal gelabeld. Hoeveel winst het Mercedes oplevert, is niet geheel duidelijk. Dat zal vooral moeten blijken tijdens long runs, aangezien het systeem waarschijnlijk voornamelijk als doel heeft de bandenslijtage te verminderen.
Meest gelezen