In de slotfase van de Grand Prix van Mexico waren alle ogen gericht op Charles Leclerc en Max Verstappen. De wereldkampioen reed een waanzinnige stint op zijn zachte banden en dichtte zo het gat naar Leclerc. Een prachtige strijd om de tweede plaats leek te volgen, ware het niet dat een virtual safety car roet in het eten gooide. Carlos Sainz was gespind in het stadion en viel uit.
Op sociale media barstte daarna een storm over die virtual safety car los. Sainz leek zijn beschadigde Williams gewoon veilig achter de vangrail te hebben geparkeerd. In dat geval hoeven Marshalls het circuit niet te betreden en zou de virtual safety car overbodig zijn geweest. Wie echter goed naar de plaatjes kijkt, ziet dat de Marshalls uiteindelijk toch op het circuit liepen.
De FIA legde later in een statement haarfijn uit waarom de virtual safety car werd ingezet. "In ronde 70 spinde Sainz. Hij kwam tot stilstand in de uitloopstrook aan de buitenkant van bocht 14. Zijn auto kwam tot stilstand op een kwetsbare plek. De auto begon vervolgens te roken en de wedstrijdleiding kreeg meldingen van een brand, waardoor duidelijk werd dat er Marshalls nodig waren om de auto te verwijderen."
Inzet van Marshalls
En zo kon de FIA niet anders. "Zoals gebruikelijk is wanneer er Marshalls worden ingezet om een auto te bergen, wordt de race geneutraliseerd. In dit geval werd een virtual safety car (VSC) ingezet totdat de auto naar een veiligere locatie achter de vangrail was verplaatst. De VSC werd beëindigd zodra de auto zich in een beschermde positie bevond, en de race werd onder groene vlag voortgezet."
Al met al heeft de FIA dus de juiste beslissing genomen binnen de reglementen en omstandigheden. Marshalls moesten het circuit wel op om de rokende auto van Sainz veilig te bergen, waarna de race nog werd hervat. Verstappen kreeg alleen niet meer de mogelijkheid om de aanval te heropenen en moest het met de derde plaats doen.
Daar lag hij zelf niet zo wakker van. Verstappen had voor de race immers niet verwacht dat hij een podiumplaats zou kunnen behalen, en maalde niet om de virtual safety car. Zijn monsterstint belooft nog wat voor het einde van het seizoen. Winnaar Lando Norris nam de leiding in het WK over en staat één punt voor Oscar Piastri. Verstappen moet nog 36 punten goedmaken.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!