FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft gewaarschuwd dat locaties zoals Oostenrijk en Qatar van de Formule 1-kalender kunnen worden gehaald als er geen oplossing wordt gevonden voor het overschrijden van de track limits. In Qatar waren de track limits een van de hoofdonderwerpen van het hele raceweekend.
Het gehele weekend werden rondetijden van coureurs geschrapt. Oscar Piastri ontdekte zelfs pas tijdens zijn parc fermé-interview na de kwalificatie dat zijn rondetijd werd geschrapt, waardoor hij vanaf de derde plaats ineens terugzakte naar de zesde stek. Een handvol coureurs kregen daarnaast op zondag een tijdstraf, waaronder ook Sergio Perez en Pierre Gasly met een straf van een forse vijftien seconden.
Ook eerder dit seizoen, bijvoorbeeld in Oostenrijk, waren de track limits een groot onderwerp van gesprek. Op de Red Bull Ring kwamen de stewards pas na enkele uren met de uitslag van de Grand Prix naar buiten. Nu benadrukt Ben Sulayem dat circuits het risico lopen dat ze geen plek meer krijgen op de F1-kalender.
Het 'Oostenrijk-probleem' deed zich volgens Ben Sulayem in Qatar weer voor, zo legt hij uit aan een selecte groep media, waaronder RacingNews365. "Toen waren het 1200 track limits. Ik moet de stewards feliciteren dat ze alles gespot hebben (in Qatar), maar dit is niet de oplossing. De oplossing ligt bij het circuit om zelf voor verbetering te zorgen. Ik weet dat sommigen zich daartegen zullen verzetten, maar om eerlijk te zijn, als ze dat niet doen is er geen race. Zo simpel is het. Dit kunnen we ons niet veroorloven."
Anderen bekeken ook:
FIA: 'Luister naar de coureurs'
Ben Sulayem vindt dat de Formule 1 naar de coureurs moet luisteren en op basis van hun feedback veranderingen door moet voeren. "Ik geef toe dat de track limits een serieus probleem zijn. We moeten een oplossing vinden: een optie is om de baan glad te maken naast de limits. Niemand kan de coureurs stoppen, behalve de coureurs zelf."
"En dan hebben we nog de hoogte van de kerbs. Zorgt dit voor beschadiging bij de auto's? Misschien is er een mogelijkheid om grindbakken neer te leggen, maar ook daar moeten we erg voorzichtig mee zijn. Hoe diep is de rand van de kerbs? Hoe diep is het grind? Je wil namelijk ook niet dat iemand vast komt te zitten. Hoe groot moet het grind zijn? Je wil niet dat de auto beschadigd raakt."
"We moeten wat veranderen en hierbij moeten we naar de coureurs en hun feedback luisteren. Volgend jaar moet iets worden geïmplementeerd, want dit kunnen we ons niet veroorloven. Als coureur wil je je kans grijpen, dat zit in de aard van een rijder. Je wil sneller zijn en de grenzen verleggen. We moeten er echter voor zorgen dat de coureurs weten dat ze tijd verliezen als ze over de limiet gaan. Voor de rest laat je het aan hen over", aldus de FIA-president.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!