Ford en Red Bull slaan de handen ineen om vanaf 2026 Formule 1-motoren te bouwen onder de naam Red Bull Ford Powertrains. Het team uit Oostenrijk zal zich voornamelijk richten op de verbrandingsmotor, terwijl het Amerikaanse automerk kennis en expertise levert voor onder andere het elektrische deel van de krachtbron. Vanaf '26 zullen de F1-motoren verder elektrificeren, wat voor Ford een zeer belangrijke ontwikkeling is. RacingNews365 sprak hierover met Ford Performance Motorsports-directeur Mark Rushbrook: "Duurzaamheid staat bij ons zeer hoog in het vaandel, dus dit is belangrijk voor ons", zegt hij over de doelen van de koningsklasse om in 2030 CO2-neutraal te zijn. "Dit is een van onze pijlers. Elektrificatie is een belangrijk onderdeel, maar op veel plaatsen in de wereld zullen we nog geruime tijd een verbrandingsmotor gebruiken. We weten dat er op bepaalde markten een nieuwe duurzame brandstof kan worden gebruikt en die verschuiving merken we nu al in de motorsportklassen waar we actief zijn." Als voorbeeld noemt Rushbrook de CO2-arme Ford Ranger Raptor, waarmee in de Baja Rally werd geracet vorig jaar. "Dit was goed om de technologie alvast te verkennen en te leren over een verhaal waar we verder mee gaan in de Formule 1. Dat de F1 en de FIA zich inzetten voor duurzame brandstof en elektrificatie is fantastisch: dit is precies in lijn met wat wij willen doen."
Hulp van Ford
Hoewel Honda de motoren van Red Bull en AlphaTauri nog altijd levert, hebben ze zich op papier eind 2021 teruggetrokken uit de Formule 1. De Japanse motormaker onderhoudt weliswaar de motoren voor de twee teams, maar er moest gezocht worden naar een nieuwe leverancier. Er werd besloten om zelf de touwtjes in handen te nemen, nu dus samen met Ford. Elektrificatie is zeer belangrijk voor Ford, maar hier stopt de samenwerking niet. Het Amerikaanse merk legt uit dat de samenwerking breder is dan het delen van kennis en expertise over de elektrische motoren. "Onze initiële focus was en is op het elektrische gedeelte, maar in de realiteit moet er ook veel ontwikkeld worden aan de verbrandingsmotoren. Daar kunnen we ook aan bijdragen." "Hoewel we binnenkwamen met een focus op elektrificatie, hebben we vanaf het begin gezegd dat niets van tafel is. Alles waarmee Ford Motor Company kan helpen, zullen we doen. Zelfs dingen als additieve productie (het produceren van onderdelen uit 3D-modellen, red.) is iets waarmee we mogelijk kunnen assisteren", aldus Rushbrook.
Meest gelezen