Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de meeste Formule 1-coureur vinden het schrappen van het WK-punt voor de snelste raceronde een goed idee. Carlos Sainz was in zijn mening het meest vocaal en zijn mening wordt door veel andere coureurs gedeeld.
"Ik ben altijd van mening geweest dat we dat extra WK-punt voor de snelste raceronde niet nodig hebben in de Formule 1. Dat heeft alles te maken met de manier waarop je dat punt nu pakt. Het punt gaat niet per se naar de snelste man in de race, maar in de meeste gevallen naar diegene die bij toeval of door geluk een vrije pitstop kan maken."
Hij krijgt bijval van Esteban Ocon en Kevin Magnussen naast hem in de persconferentie, die de zaak eenvoudig afdoen door zich 'aan te sluiten' bij Sainz. In sessies buiten de persconferentiezaal delen George Russell en Valtteri Bottas het sentiment dat die regel altijd al 'zinloos' was.
Oscar Piastri toont zich in dit vraagstuk 'Zwitserland', door te stellen dat het hem niet zo heel veel uitmaakt, al voegt hij er nog wel aan toe dat het wat 'spelletjes' wegneemt, terwijl ook Max Verstappen aangeeft 'dat het hem niet zoveel uitmaakt'.
Anderen bekeken ook:
Voorstanders
Zijn er dan ook tegenstanders van het plan, voorstanders dus van het extra WK-punt? Jazeker, Lando Norris, (misschien) niet toevallig de coureur met de meeste snelste ronden op zijn naam tot dusver dit seizoen.
"Ik vond het wel mooi hoe het was. Het is een kans om een keer net iets anders te doen, waarbij je soms ook de rekening van dat risico gepresenteerd krijgt. Er kleefde altijd wel een risico aan met bijvoorbeeld pitstops die verkeerd kunnen gaan."
Norris linkt de nieuwe regel aan wat er gebeurde in Singapore. Daniel Ricciardo pakte in zijn laatste race buiten mededinging naar het punt de snelste ronde af van Norris: "Als dit soort dingen nou vaker gebeurt, oké, maar ik vind niet dat we dit moeten veranderen omdat er vragen gesteld worden bij wat er in Singapore gebeurde."
Iemand die ook voorstander was van het extra punt is Sergio Perez: "Je hebt het op jaarbasis toch over 24 punten. Soms is het kampioenschap zo close dat dit het verschil kan maken. Geen idee waarom het verandert, ik vond het wel een goed iets. Het legde druk neer bij de crew om de goede pitstop af te leveren en bij de coureur om het beste rondje te rijden."
Sainz voegde aan zijn betoog meteen ook een nieuw idee toe. Hij opperde dat je beter een punt kan uitdelen aan de coureur die poleposition pakt, aangezien die snelste ronde wél enige waarde heeft.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!