Tijdens de trainingen en de kwalificatie in Bahrein konden de Formule 1-coureurs hun rondetijd gedag zeggen zodra ze in bocht vier met al hun banden buiten de lijnen kleurden. Tijdens de race was dit echter niet meer het geval. Het leverde wat controverse op, omdat Lewis Hamilton graag gebruik maakte van de inconsistentie van de FIA-wedstrijdleiding en tijdens de race 29 keer over de lijn ging, terwijl zijn achtervolger Max Verstappen dat niet deed. Daarmee zou de Brit per ronde zo'n 0,2 seconde hebben gewonnen, totdat het hem halverwege de race werd verboden om nog zo ver buiten de lijnen te komen. Hamilton en Verstappen zelf waren na de race in ieder geval verbaasd. "Het is erg verwarrend", riep Hamilton meteen na afloop. Verstappen snapte er ook weinig van. "Mij werd tijdens de race verteld dat sommigen wijd gingen in bocht vier, toen werd mij verteld om hetzelfde te doen. Dus dat deed ik. Daarna werd me weer verteld dat het niet meer mocht. Dus ik heb geen idee..." Na afloop van het raceweekend vroeg RacingNews365 ook enkele andere coureurs over de track limits, hoe ze er mee omsprongen en of de regels duidelijk waren. Carlos Sainz snapte de regels wel, maar snapte tegelijkertijd de gedachtegang van de FIA niet. "Voor mij als coureur was het duidelijk wat er tijdens de race wel en niet mocht. Wat ik niet begrijp is waarom het van dag tot dag veranderde." Zijn teamgenoot, Charles Leclerc, onderschrijft dat. "De regels waren voor ons coureurs duidelijk, dat we tijdens de race over de lijn mochten, maar niet voor een inhaalactie of iets dergelijks. Ik snap echter niet waarom het veranderde in vergelijking met de zaterdag. Ik denk dat het logischer was geweest om de regels gewoon van dag tot dag onveranderd te laten. Ik snap om eerlijk te zijn echt niet waarom het veranderde." Vooral de fans zijn de dupe van de veranderende regels, denken de coureurs. "Voor iedereen thuis op de bank lijkt het me lastig om te volgen wat er gaande is met al die veranderingen", vervolgt Sainz. "Ik wist in ieder geval dat ik een andere auto voorbij moest laten op het moment dat ik misbruik maakte van de track limits." Wedstrijdleider Michael Masi snapte na afloop weinig van de ophef die er na de race ontstond: Hij verdedigt ook de boodschap die hij de coureurs heeft meegegeven voorafgaand aan het raceweekend nabij Sakhir. "Wat betreft de track limits tijdens de race, was het de coureurs duidelijk verteld in de notities dat deze tijdens de race niet gemonitord zouden worden als het aankwam op de rondetijden. Wel hielden we natuurlijk in de gaten of de coureurs zich aan de sportieve regels hielden", aldus de Australiër.
Meest gelezen