Alain Prost Frankrijk

  • Startnummer:
Alain Prost is een van de meest succesvolle Formule 1-coureurs aller tijde. Hij was actief in de sport van 1980 tot en met 1993. De Fransman is viervoudig wereldkampioen en heeft 51 overwinningen. Later kwam Prost nog terug in de Formule 1 als teambaas. Hij stond ook bekend voor zijn rivaliteit met Ayrton Senna.

Le Professeur

Prost ontdekte karten op 14-jarige leeftijd tijdens een familievakantie. Vanaf dat moment begint hij met karten. Hij won verschillende kampioenschappen en in 1974 stopte hij met school om een coureur te worden. Prost won meerdere raceklassen zoals de Formule 3 en kwam op de radar bij veel Formule 1 teams. Uiteindelijk tekent hij bij McLaren voor het 1980 seizoen. 

Start Formule 1-carrière 

Hij begon zijn carrière bij het team van McLaren en wist in zijn debuutrace direct punten te scoren met een zesde plaats. Prost scoorde nog een aantal punten in het seizoen en eindigde zestiende in het kampioenschap. Van 1981 tot en met 1983 reed de Fransman voor het team van Renault. In 1981 wint hij zijn eerste race tijdens zijn thuis-Grand Prix. In zijn tweede seizoen bij het team wint hij de eerste twee races om vervolgens zeven keer uit te vallen. Het daaropvolgende jaar komt hij heel dichtbij de wereldtitel, maar de Renault-coureur eindigt tweede. Door interne ruzie met het team tekent Prost opnieuw bij McLaren voor 1984. 

Terugkeer McLaren

Prost werd teamgenoot van tweevoudig wereldkampioen Niki Lauda. Hij verliest het kampioenschap in de laatste race aan zijn teamgenoot. De Fransman won zeven races  maar verloor het kampioenschap op een half punt. In 1985 wordt Prost de eerste Franse wereldkampioen. Tot irritatie van Prost claimde de journalisten uit zijn geboorteland de zege als een Franse prestatie. Keke Rosberg verving Lauda in het begin van 1986. De Fransman weet zijn wereldtitel met succes te verdedigen. Hij stond wel zwaar onder druk van Mansell en Piquet. In de laatste race van het seizoen werd het uiteindelijk beslist.

Prost kon zijn wereldtitel niet nogmaals met succes verdedigen in 1987. De Williams-coureurs (Piquet en Mansell) en Senna eindigde boven de Fransman. In 1988 ging McLaren samenwerken met Honda en dit werd een droomhuwelijk. De McLaren was extreem dominant, Senna en Prost raakte verwikkeld in een hevige titelstrijd. In totaal behaalde Prost 11 meer punten dan Senna, maar in dat seizoen telde alleen de elf beste resultaten. Hierdoor werd de Braziliaan wereldkampioen.

In 1989 verslaat Prost zijn teamgenoot Senna, maar wordt de rivaliteit steeds groter. De Fransman beschuldigde zijn teamgenoot van gevaarlijk rijgedrag. Hij gelooft dat McLaren en teambaas Ron Dennis meer toekomst zien in Senna. Hij verlaat het team met drie wereldtitels voor de rode bolide van Ferrari

Prost bij Ferrari

De Fransman verving Gerard Berger bij de Italiaanse renstal en werd teamgenoot van Nigel Mansell. Prost won vijf races in dat jaar en bezorgde het team samen met Mansell twee 1-2 finishes. Hij zat zijn aartsrivaal Senna op de hielen. Het kampioenschap werd uiteindelijk beslist door een crash van de twee in Japan. In de eerste bocht besloot Senna niet te remmen en hierdoor vielen beide heren uit. Dit maakte het onmogelijk voor Prost om het kampioenschap nog te winnen. Hij noemde Senna ‘een man zonder waarde’. Na één seizoen was Mansell weer weg en werd hij vervangen door Jean Alesi. Prost won geen enkele race in 1991 en kreeg problemen met het team. Hij was te kritisch en zijn contract werd opgezegd. 

Sabbatical en terugkeer

Voor aanvang van het 1992 seizoen had Prost getest voor Williams. Hij besloot toch om een jaartje niet te racen en de Williams domineerde met Nigel Mansell. In 1993 besloot de Fransman het nog een keer te proberen. Mansell vertrekt naar aanleiding van de komst van Prost en een jonge Damon Hill wordt zijn teamgenoot. Hij win het kampioenschap en neemt afscheid van de Formule 1 als regerend wereldkampioen. 

Prost Grand Prix

In 1997 koopt Prost het Ligier team van Flavio Briatore en noemt het Prost Grand Prix. Het team blijft uiteindelijk vijf seizoenen in de Formule 1. Dit wordt niet zo’n succesvol project met maar drie podiums in totaal. In 2001 is het geld op en hierdoor verdwijnt het team uit de sport. De Fransman was succesvoller als coureur. 

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen