Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari Formula 1 driver Charles Leclerc drivers for Ferrari at the Albert Park Street Circuit during the 2023 Formula 1 Australian Grand Prix
5e
206.0

Charles Leclerc

Scuderia Ferrari
Nationaliteit mco Monegaskisch
Geboorteplaats Monte-Carlo
Geboortedatum 16/10/1997 (26 jr.)
F1-debuut 2018, Australië

F1-seizoen 2023

Positie WK 5
Races 22
WK-punten 206.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 6
Polepositions 4

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 1074
Races 124
Overwinningen 5
Podiumplaatsen 30
Polepositions 22

Charles Leclerc is het wonderkind van Ferrari en zodoende de toekomst van de Italiaanse stal. De Monegask verlengde eind 2019 zijn contract bij de Scuderia, wat betekent dat hij tot en met tenminste 2024 verbonden zal zijn aan het Italiaanse team.

Weddenschappen Charles Leclerc

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Info Charles Leclerc

Naam Charles Leclerc
Team Ferrari
Geboortedatum 16 oktober 1997
Geboorteplaats Monte Carlo, Monaco
Lengte 1.80m
Gewicht 69kg
Nationaliteit Monegask
Racenummer 16

Biografie van Charles Leclerc

Ondanks zijn entree in de Formule 1 met hoge verwachtingen, heeft Charles Leclerc geen probleem gehad om met de druk om te gaan en een van de betere jonge sterren in de sport te worden.

Na een geweldige klim op de ranglijst die hem GP3- en Formule 2-titels zag claimen, had de Monegaskische coureur in 2018 een gedenkwaardig eerste seizoen met Sauber, waarbij hij vaak meer uit de auto haalde dan mogelijk was.

Het is geen verrassing dat Ferrari maar één seizoen nodig had om hem naar de Scuderia te brengen, waar Leclerc zich vestigde als een van de niet te missen coureurs op de grid dankzij indrukwekkende overwinningen in België en Ferrari's thuisrace in Monza. Bekijk hier alles wat je moet weten over het leven van Charles Leclerc.

Leclerc's vroege carrière

Als op één na oudste naast twee andere broers en zussen werd Leclerc geboren bij vader Herve en moeder Pascale. Charles begon in 2005 met karten, won verschillende Franse kampioenschappen en vocht zelfs met Max Verstappen in 2013. De Nederlander won het CIK-FIA World KZ Championship, Leclerc werd tweede.

Leclerc maakte in 2014 de sprong naar de single seaters en eindigde als tweede achter Nyck de Vries in de Formule Renault 2.0. Een overstap naar het Europese kampioenschap Formule 3 kwam in 2015, en werd vervolgd door een GP3-titel in 2016, waarbij hij eindigde boven Alexander Albon.

Leclerc bleef vanaf dat moment indruk maken en maakte de stap naar het Formule 2-kampioenschap, waar hij voor Prema Racing reed. Leclerc sloot het seizoen af ​​met zeven overwinningen, acht poles en tien podiumplaatsen uit 22 races en pakte daarmee de titel met 72 punten meer dan de nummer twee van het kampioenschap.

Het resultaat maakte Leclerc met 19 jaar en 356 dagen de jongste F2-kampioen ooit, sinds Nico Hulkenberg in 2009 de eerste rookie die kampioen werd in de raceklasse.

Formule 1-debuut bij Sauber

Leclerc trad in 2016 toe tot de Ferrari Driver Academy en kreeg de functie van ontwikkelingscoureur van Haas en Ferrari. Hij nam voor het Amerikaanse team deel aan de eerste trainingssessie voor de Britse en Duitse Grand Prix.

In 2017 nam hij deel aan tests halverwege het seizoen op de Hungaroring voor Ferrari, en eindigde hier als snelste op de eerste testdag na 98 ronden.

De volgende stap zorgde ervoor dat Leclerc in 2018 een voltijds stoeltje kreeg, naast Marcus Ericsson bij Sauber. Leclerc werd de eerste Monegaskische F1-coureur sinds Olivier Beretta in 1994. Hij scoorde zijn eerste punten tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan dankzij een zesde plaats en werd de tweede coureur uit Monaco die punten scoorde na Louis Chiron.

Helaas ging het tijdens zijn thuisrace niet goed voor Leclerc, omdat hij in de laatste ronden een rem zag falen, waardoor hij in botsing kwam met de achterkant van Brendon Hartley en beide auto's uitvielen. Drie opeenvolgende races in de punten volgden voor een reeks van vijf races buiten de top 10, waaronder drie uitvalbeurten.

Leclerc sloot het seizoen af ​​met drie opeenvolgende zevende plaatsen om zijn totaal aantal punten op 39 punten te brengen, waarbij hij teamgenoot Ericsson met 30 punten versloeg. Ook won hij in de kwalificaties van de Zweed met 17-4.

De droom-overstap naar Ferrari

Het enige seizoen van Leclerc bij Sauber was genoeg om Ferrari te overtuigen. Kimi Raikkonen en Leclerc ruilden van stoeltje, de Fin ging naar het team dat werd omgedoopt tot Alfa Romeo. Leclerc maakte zijn eerste verschijning in een Ferrari-bolide in november 2018 tijdens de eindejaarstests.

Op het circuit begon en eindigde Leclerc zijn eerste race voor Ferrari als vijfde, maar hij maakte al snel naam door de poleposition te claimen tijdens de volgende race in Bahrein. Hij vestigde een nieuw ronderecord en werd de jongste Ferrari-polesitter. Hoewel Leclerc het grootste deel van de race aan de leiding lag, zorgden motorproblemen laat in de race ervoor dat hij werd ingehaald door Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Een late safety car hielp hem om derde plaats en zijn eerste F1-podium te behouden.

Er kwamen nog twee podia in Canada en Frankrijk, terwijl Leclerc een tweede pole in Oostenrijk toevoegde. Net als in Bahrein leidde Leclerc het grootste deel van de race, maar kon hij niet winnen doordat Max Verstappen hem inhaalde. Bij de inhaalactie kwamen de twee auto's met elkaar in botsing en terwijl de stewards de zaak na de race onderzochten, beschouwden ze het als een race-incident. Verstappen behield hierdoor zijn overwinning.

Een andere pole in België naast teamgenoot Sebastian Vettel bezorgde Ferrari hun tweede 1-2 van het seizoen. Ondanks de druk van Hamilton hield Leclerc hem tegen om zijn eerste carrière-overwinning te behalen en de jongste Ferrari-racewinnaar in de geschiedenis te worden. De Monegas droeg de overwinning op aan zijn vriend Anthoine Hubert, die op zaterdag tijdens een Formule 2-race om het leven kwam.

Leclerc volgde dat met een nieuwe pole in Italië en kon de Mercedessen afweren om de race te winnen, en werd hiermee de eerste Ferrari-coureur die won op Monza sinds Fernando Alonso in 2010. Een andere pole volgde in Singapore, maar hij moest genoegen nemen met de tweede plaats in de race na een undercut van Vettel.

Een zevende pole kwam tijdens de GP van Mexico, hoewel er enige controverse was in Brazilië toen Leclerc en Vettel met elkaar in aanraking kwamen en hun beide races beëindigden. Uiteindelijk eindigde Leclerc als vierde in het kampioenschap, voor Vettel, met tien podiums, twee overwinningen, vier snelste ronden en zeven polepositions.

			© Ferrari
	© Ferrari

Een lastig seizoen voor Leclerc en Ferrari

Hoewel Leclerc bij de seizoensopenener, de Grand Prix van Oostenrijk, als tweede eindigde, was het een moeilijk seizoen voor hem en Ferrari.

De Monegask begon de Grand Prix van Stiermarken als veertiende na een straf voor het hinderen van Daniil Kvyat. Het werd er niet veel beter op in de race. Hij kwam in de eerste ronde in botsing met Vettel, waardoor beide races eindigde.

Het enige andere echte lichtpuntje was de Britse Grand Prix, waar Leclerc als vierde op de grid eindigde en als derde eindigde voor zijn 12e podiumplaats in zijn carrière. Een crash in de Parabolica in ronde 24 maakte een einde aan zijn Italiaanse Grand Prix terwijl hij als vierde eindigde, hoewel Leclerc er wel in slaagde een serie van drie opeenvolgende top-5-plaatsen samen te stellen in Portugal, Emilia Romagna en Turkije.

Uiteindelijk eindigde Leclerc het kampioenschap op de achtste plek met 98 punten, terwijl teamgenoot Vettel genoegen nam met de dertiende plaats met 33 punten. Als gevolg hiervan koos Ferrari voor een coureurswissel en haalde Carlos Sainz van McLaren binnen om de vertrekkende Vettel te vervangen.

Ferrari stijgt weer in het klassement

In 2021 gaan de zaken beter bij Ferrari. Leclerc en Sainz kunnen zich nog niet meten met topteams Mercedes en Red Bull, maar met af en toe een poleposition, overwinning en enkele podiums, stelt het jongste coureursduo ooit bij de Scuderia P3 in de constructeursstand veilig.

Reden genoeg voor beide coureurs om ook in 2022 uit te komen voor Ferrari. Gedurende het seizoen van 2021 kreeg de renstal al een upgrade bij de krachtbron van Italiaanse komaf, maar ook de veranderende reglementswijzigingen zullen invloed hebben op het presteren van Ferrari.

Ferrari als uitdager

En of de reglementswijzigingen invloed hebben gehad op Ferrari! Al direct leek de Italiaanse renstal het te kloppen team te zijn waarin Leclerc de hoofdrol had. De Monegask had na drie Grands Prix een voorsprong van 46 punten op Max Verstappen. Die leiding werd echter al snel omgezet in een achterstand die alsmaar groter werd. Strategische missers, coureursfouten en ploffende Ferrari-krachtbronnen waren de grote boosdoeners.

Na de zomerstop waren het niet alleen de missers die Ferrari en Leclerc deden terugvallen in het klassement, maar ook de racepace van de F1-75, de 2022 bolide van Ferrari, liet aan te wensen over. Het was al met al echter geen onaardig seizoen voor de Monegask. Hij wist de meeste polepositions van het seizoen te pakken met een aantal van 9 en stond 3 keer op de bovenste trede van het podium.

In 2023 zal Leclerc samen met Ferrari opnieuw een gooi gaan doen naar de wereldtitel. Zullen ze dit seizoen geen kostbare punten verliezen door talloze fouten of wordt het opnieuw een debacle?

Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!

Kortom, het ideale avondje uit!

Bestel snel jouw tickets op=op
Viaplay

Unibet
x
'Bizar' Albon doet boekje open over rijstijl Verstappen: "Het is bizar"