Jackie Stewart Groot-Brittannië

  • Startnummer:
Jackie Stewart is een Britse Formule 1-coureur die van 1965 tot en met 1973 in de Formule 1 reed. In zijn carrière behaalde Stewart 3 wereldkampioenschappen en won hij 27 races.

The Flying Scot

Stewart kwam snel in contact met auto’s toen hij als leerling-monteur werkte in de familiezaak. Zijn familie had een Jaguar-garage en hadden een goed draaiende zaak. Zijn vader was motorcoureur en zijn broer was autocoureur. Hierdoor raakte Jackie gefascineerd door de autosport. Na een heftige crash van zijn broer werd het racen afgeraden door zijn ouders. Via Ken Tyrrell kreeg de Schot de kans om te gaan testten in verschillende raceauto’s. De jonge Stewart was nog sneller dan ervaren racecoureur Bruce McLaren en hierdoor wilde Tyrrell met hem samenwerken

Begin Formule 1-carrière  

Stewart begint zijn Formule 1-carriere bij het team van BRM als teamgenoot van Graham Hill. In zijn eerste race pakt hij direct punten. Nog in hetzelfde seizoen weet de drievoudig wereldkampioen zijn eerste Grand Prix te winnen in Italië. Hij eindigde derde in het kampioenschap. Zijn tweede en derde seizoen waren een stuk minder succesvol en de Schot wist maar een overwinning te boeken.

© Lothar Spurzem

De successen met Ken Tyrrell

In 1968 maakte Stewart de overstap naar Ken Tyrrells team (Matra International). Dit is het begin van een succesvolle samenwerking. In het eerste seizoen pakt de Schot drie overwinningen en eindigt hij tweede in het kampioenschap achter Graham Hill. Het daaropvolgende seizoen domineerde hij zijn concurrentie. Hij won races op gigantische afstand van de nummer twee en was superieur. Van de elf races wint hij er zes. Hiermee pakt Stewart zijn eerste wereldtitel. Hij kan deze niet met succes verdedigen in 1970 maar wint hem direct terug in 1971. Deze situatie herhaalde zich in de twee jaren daarna.

Voor aanvang van het 1973 seizoen had Stewart besloten dat het zijn laatste jaar werd in de Formule 1. Hij won vijf races en werd wereldkampioen. De zege in Duitsland op de Nürburgring was extra speciaal voor de drievoudig wereldkampioen. Tyrrell pakte een 1-2 en Stewart vertelde hier later over: ‘Als ik mijn huis verliet voor de Duitse Grand Prix stopte ik altijd aan het einde van mij oprit en keek ik om. Ik wist nooit zeker of ik weer thuis zou komen.’ Na de fatale crash van zijn teamgenoot Francois Cevert in de vrije training van de laatste Grand Prix besluit Stewart niet meer te starten. 

Ambassadeur van veiligheid in Formule 1

Jackie Stewart heeft veel voor de veiligheid van de Formule 1 betekend. 1966 crasht hij hard tijdens de Grand Prix van België op Spa. Hij zat vast in de auto die brandstof aan het lekken was. Één klein vonkje had voor een ramp kunnen zorgen. Uiteindelijk weet teamgenoot Hill hem uit het wrak te halen. Stewart is daarna gaan werken aan de veiligheid van de sport. Sindsdien werd een hoofdschakelaar voor de elektronische apparatuur ingebouwd samen met een verwijderbaar stuur. Daarnaast werd bij elke race een medisch team ingezet. 

Teameigenaar

In 1997 keerde Stewart terug in de Formule 1, als teameigenaar met Stewart Grand Prix. Hij had dit team opgezet in samenwerking met zijn zoon Paul. In hun eerste jaar in de sport is de beste prestatie een tweede plaats van Rubens Barrichello in Monaco. Het tweede jaar van het team viel tegen en leverde geen podiums op. In 1999 was het team wel competitief. Barrichello behaalde drie derde plaatsen en leidde zijn thuisrace op Interlagos. Het absolute hoogtepunt was de overwinning van Johnny Herbert op de Nürburgring tijdens de Grand Prix van Europa. Dit bleef de enige overwinning van het team aangezien ze werden gekocht door Ford, het team werd vanaf 2000 Jaguar. In 2005 werd Jaguar overgenomen door Red Bull

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen