Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
20e
2.0

Nicholas Latifi

Williams Racing
Nationaliteit can Canadees
Geboorteplaats Montreal
Geboortedatum 29/06/1995 (28 jr.)
F1-debuut 2020, Australië

In 2023 is Nicholas Latifi Formule 1-coureur af. Hij moet plaatsmaken bij Williams voor rookie Logan Sargeant.

Weddenschappen Nicholas Latifi

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

F1-seizoen 2022

Positie WK 20
Races 22
WK-punten 2.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 9
Races 61
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

Info Nicholas Latifi

Naam Nicholas Latifi
Geboortedatum 29 juni 1995
Geboorteplaats Montreal, Quebec, Canada
Lengte 1.85m
Gewicht 73kg
Nationaliteit Canadees

Biografie van F1 coureur Nicholas Latifi

Nicholas Latifi zette zijn eerste stappen in de autosport op dertienjarige leeftijd. Ondanks dat dit later was dan de meeste leeftijdsgenoten, weerhield het hem er niet van om elf jaar later voltijds Formule 1-coureur te worden.

Als zoon van Michael Latifi, een Iraans-Canadese zakenman en CEO van Sofina Foods, baande de Canadees zich een weg naar de hoogste raceklasse nadat hij in 2019 zijn weg vond in de Formule 2 en als tweede eindigde in het eindklassement achter Nyck de Vries.

Met de taak om Williams te helpen herstellen na een uitdagend seizoen in 2020, ontdek hier alles wat je moet weten over Nicholas Latifi.

Teams en teamgenoten | Nicholas Latifi

Team Teamgenoot Seizoen
Williams George Russel 2020
Williams George Russel 2021
Williams George Russel 2021

Kartcarrière en Formule 3

Latifi begon zijn kartcarrière op een relatief late leeftijd van 13 jaar in 2009. Hij behaalde een tweede plaats in de Rotes Junior-klasse van het Canadian National Karting Championship en bleef deelnemen tot 2012, toen hij het Florida Winter Tour-kampioenschap won in de Rotes DD2-klasse. Zijn laatste verschijning in de Shifter ROK-klasse van de Florida Winter Tour vond plaats in 2015.

Het debuut van de Canadees in de eenzitters vond plaats in het Italiaanse Formule 3-kampioenschap in 2012 met BVM, waar hij het seizoen als zevende afsloot. Het jaar daarop nam Latifi deel aan de Toyota Racing Series en eindigde als negende.

In 2013 nam Latifi deel aan een volledig seizoen van het F3 European Championship voor Carlin en eindigde hij als vijftiende, met zijn beste resultaat (vijfde) op Silverstone en de Red Bull Ring. Hij nam ook deel aan de British Formula 3 International Series en de Masters of Formula 3-race in 2013, waar hij respectievelijk als vijfde en zevende eindigde.

Voor het Europese Formule 3-seizoen van 2014 maakte hij de overstap naar Prema Powerteam naast Esteban Ocon, waarbij Latifi als tiende eindigde na het missen van de laatste ronde vanwege de Formule Renault 3.5. Latifi nam deel aan de laatste drie races voor Tech 1 Racing, behaalde een tweede plaats in de laatste race in Jerez en stapte vervolgens over naar Arden Motorsport voor een volledig seizoen in 2015. Hij eindigde het seizoen als elfde in het klassement.

Na enkele races voor Hilmer Motorsport in de GP2-serie van 2014 en vier races voor MP Motorsport het jaar daarop, kreeg Latifi in 2016 een fulltime stoel bij DAMS naast Alex Lynn. Zijn beste resultaat, een tweede plaats, behaalde hij bij de openingsrace in Barcelona. Dit volgde hij op met een zevende plaats in de sprintrace, waarbij hij als zestiende eindigde in het klassement, meer dan 100 punten achter zijn teamgenoot Lynn.

De overstap naar de Formule 2

Terwijl de GP2-serie in 2017 werd omgedoopt tot het Formule 2-kampioenschap, behield Latifi zijn plaats bij DAMS naast zijn nieuwe teamgenoot Oliver Rowland. De Canadees was veel verbeterd na een teleurstellend 2016-siezoen en behaalde zijn eerste podium tijdens de sprintrace in Barcelona met een derde plaats. Hij behaalde zijn eerste overwinning tijdens de race op Silverstone, waarmee hij zijn eerste overwinning in een serie sinds 2012 markeerde. Latifi eindigde het seizoen als vijfde met 178 punten, 13 achter Rowland.

Nu samen met Alexander Albon, bleek 2018 een stap terug voor de Canadees. Na een podiumplaats in Bakoe claimde Latifi zijn tweede F2-overwinning op Spa-Francorchamps. Hij eindigde het seizoen echter als negende met 91 punten, een volle 121 achter teamgenoot Alexander Albon.

In 2019 volgde een vierde seizoen bij DAMS, dit keer naast Sergio Sette Camara. Latifi pakte de overwinning bij drie van de eerste vijf races en leidde het kampioenschap met 30 punten meer dan de als derde geplaatste Nyck de Vries. De Nederlander verkleinde het gat echter tot slechts één punt nadat Latifi slechts als twaalfde en tiende kon eindigen in Monaco. De Canadees bevond zich al snel in een achterstand en terwijl hij de hoofdrace in Hongarije won, eindigde hij als tweede naast De Vries in het eindklassement.

Nicholas Latifi | Voormalig Williams F1-coureur © Williams F1

Het Formule 1-debuut van Latifi


Latifi werd aangesteld als testrijder voor Renault in het seizoen van 2016 en legde in mei van dat jaar 140 ronden af in de door Renault aangedreven Lotus E20, wat zijn eerste kennismaking met de Formule 1 betekende. Een heel jaar later kreeg hij de kans om een actuele auto te gebruiken, namelijk de Renault R.S.17, waarmee hij 141 ronden rond het Circuit de Barcelona-Catalunya reed.

Voor het seizoen van 2018 werd Latifi ingehuurd als test- en reservecoureur door Force India. Hij maakte zijn Grand Prix-weekenddebuut tijdens de eerste vrije training van de Canadese Grand Prix en verscheen nog vier keer in vrije trainingssessies gedurende het seizoen. In 2019 nam hij dezelfde rol op zich voor het Williams-team en verscheen in zes vrije trainingssessies.

In 2020 werd Latifi gepromoveerd naar een voltijdse racestoel bij Williams, waar hij Robert Kubica verving en naast George Russell reed. Zijn debuut vond plaats tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, waar hij als elfde eindigde te midden van een chaotische race en zich als vijftiende kwalificeerde voor de Hongaarse Grand Prix, zijn enige Q2-optreden van het seizoen.

De eerste uitvalbeurt van Latifi kwam tijdens de Toscaanse Grand Prix, waarbij hij betrokken was bij een meerwagenongeval na de herstart van de Safety Car. Ondanks een teleurstellend seizoen eindigde hij als 21e in het coureurskampioenschap, zonder punten te scoren voor zichzelf of het Williams-team.

Ondanks het moeilijke seizoen behield Williams Latifi naast Russell voor het seizoen van 2021. In Hongarije en België wist hij punten te scoren. Voor 2022 blijft de Canadees bij Williams, maar krijgt hij een nieuwe teamgenoot. Met Russell die overstapt naar Mercedes, maakt Alexander Albon zijn terugkeer in de Formule 1 als teamgenoot van Latifi.

Latifi verlaat de Formule 1

Net als voorgaande jaren presteerde Nicholas Latifi ook in 2022 ondermaats en kon hij de Williams-bolide maar niet onder de knie krijgen. Daarnaast was de Canadees geregeld in de muren te vinden; reden genoeg voor Williams om Latifi te vervangen. In 2023 neemt Logan Sargeant zijn F1-stoeltje over. De volgende stap voor Latifi in zijn race carrière is vooralsnog onduidelijk.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!
Viaplay
x
Verstappen Marko schrikt van vorm Red Bull: "Als Verstappen dat niet lukt, is er iets goed mis"