Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
Ontdek de mogelijkheden
9e
0.0

Pierre Gasly

Alpine F1
Nationaliteit fra Frans
Geboorteplaats Rouen
Geboortedatum 07/02/1996 (26 jr.)
F1-debuut 2017, Maleisië

F1-seizoen 2023

Positie WK 9
Races 0
WK-punten 0.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 332
Races 108
Overwinningen 1
Podiumplaatsen 3
Polepositions 0

Pierre Gasly rijdt in 2023 voor Alpine. Hij verlaat dus het Red Bull-nest nadat hij in 2017 in de Formule 1 kwam bij het team van Toro Rosso (nu AlphaTauri).

Weddenschappen Pierre Gasly

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Info Pierre Gasly

Naam Pierre Gasly
Team Alpine
Geboortedatum 7 februari 1996
Geboorteplaats Rouen, Frankrijk
Lengte 1.77m
Gewicht 70kg
Nationaliteit Frans
Racenummer 10

Biografie van Pierre Gasly

Pierre Gasly was schijnbaar altijd voorbestemd voor een carrière in de autosport, gezien de geschiedenis van zijn familie.

Zijn grootvader, geboren als zoon van Jean Jacques Gasly en moeder Pascale, nam deel aan karting, iets dat hij doorgaf aan Pierre's vader. Jean Jacques nam deel aan karting, endurance racen en rallysport.

Zijn eerste ervaringen met karten kwamen op het plaatselijke circuit van Anneville-Ambourville. Hij groeide op met Anthoine Hubert, die vanaf zijn zevende met Gasly optrok en samen naar dezelfde privéschool ging.

Hier is alles wat je moet weten over Pierre Gasly.

De vroege carrière van Gasly

Gasly begon in 2006 op tienjarige leeftijd met karten en eindigde als vijftiende in het Franse Minime-kampioenschap en het jaar daarop vierde. Hij maakte de overstap naar het internationale toneel in 2009, en eindigde eind 2010 als tweede in het CIK-FIA European Championship.

In 2011 stapte de Fransman over naar eenzitters, nam hij deel aan het Franse F4-kampioenschap en stapte vervolgens over naar de Formule Renault Eurocup. Gasly racete aanvankelijk voor R-ace GP, maar stapte in 2013 over naar Tech 1 Racing. Hier won hij het kampioenschap, nadat hij Oliver Rowland versloeg. Gasly stapte vervolgens in 2014 over naar de Formula Renault 3.5 Series en racete voor Arden onder het Red Bull Junior Team-ontwikkelingsprogramma. Hij eindigde het seizoen als tweede van collega Red Bull Junior Carlos Sainz.

Gasly maakte zijn GP2-debuut in 2014 in Monza, ter vervanging van Tom Dillmann bij Caterham Racing. Hij kwam nog een jaar uit voor DAMS en eindigde zijn eerste seizoen achtste in het klassement. In 2016 stapte hij over naar Prema, waar hij samenwerkte met Antonio Giovinazzi. Hier pakte Gasly de GP2-titel.

Ook reed Gasly kort ook in de Formule E. De Fransman verving Sebastian Buemi voor de 2017 New York ePrix vanwege de toezeggingen van zijn landgenoot op het World Endurance Championship. Gasly eindigde de openingsrace als zevende na de 19e kwalificatie, en hij miste net een podiumplek in de tweede race, raakte de muur van de laatste bocht voordat hij als vierde over de lijn knalde.

Formule 1-debuut bij Toro Rosso

Gasly werd in september 2015 benoemd tot Red Bull-reservecoureur, maar hij maakte zijn F1-debuut voor zusterteam Toro Rosso tijdens de Grand Prix van Maleisië van 2017, waar hij Daniil Kvyat voor een paar races verving. Hij keerde terug bij het team in Mexico, naast Brendon Hartley nadat het team besloot om Kvyat uit het programma te halen.

De Fransman en Hartley werden het fulltime rijdersduo voor het seizoen van 2018. Nadat hij in Australië niet finishte, kwalificeerde Gasly zich in Bahrein als zesde. Hij startte uiteindelijk vijfde, nadat Lewis Hamilton een straf kreeg. De Fransman scoorde zijn eerste F1-punten in de race en kwam als vierde over de streep.

Die vreugde was van korte duur toen Gasly de volgende race in China tegen Hartley botste, wat de twee een miscommunicatie noemden. De Fransman scoorde meer punten in Monaco, Hongarije, België en Mexico en sloot het seizoen af met 29 punten, 25 punten meer dan Hartley.

De korte carrière van Gasly bij Red Bull

Toen Daniel Ricciardo naar Renault overstapte, werd Gasly gepromoveerd naar de tweede Red Bull-stoel om samen te werken met Max Verstappen. De promotie bleek een lastige stap, hij was consequent langzamer dan zijn Nederlandse teamgenoot en werd soms zelfs op een ronde gezet.

Gasly wist alleen in Canada alleen Verstappen te, al kwam dat mede door een rode vlag-situatie. Zijn beste resultaat voor het team kwam tijdens de Britse Grand Prix, waar hij eindigde als vierde nadat Verstappen en Sebastian Vettel crashten.

Teambaas Christian Horner stond erop dat Gasly de rest van het seizoen bij het team zou blijven, maar hij eindigde als zesde in het kampioenschap met 63 punten. Ondertussen stond Verstappen na de GP van Groot-Brittannië op 181 punten, inclusief twee overwinningen en vijf podiums.

Als gevolg hiervan werd Gasly al tijdens de Belgische Grand Prix, midden in het seizoen, teruggestuurd naar het zusterteam van Red Bull. Ondertussen promoveerde Alexander Albon naar de Oostenrijkse topteam.

De overstap leek Gasly nieuw leven in te blazen, hij eindigde vijf keer in de punten. Zijn beste resultaat behaalde hij tijdens de Braziliaanse Grand Prix, toen hij na de kwalificatie als tweede eindigde, waarbij hij Lewis Hamilton knap achter zich kon houden in de laatste meters van de race. Het was zijn eerste podiumplaats en Toro Rosso's beste resultaat sinds de Italiaanse Grand Prix van 2008.

Gasly eindigde het seizoen als zevende in het coureurskampioenschap met 95 punten.

Toro Rosso wordt AlphaTauri

Gasly bleef in 2020 bij het team, maar deze keer was het Toro Rosso die een grote verandering onderging toen zijn team een ​​nieuwe naam kreeg en AlphaTauri werd. Samen met Daniil Kvyat behaalde de Fransman in de eerste zeven races van het seizoen vier top tien-plaatsen.

Het meest spraakmakende moment bij de Fransman kwam tijdens de Italiaanse Grand Prix. Gasly startte als 10e, maar een vroege pitstop hielp hem langs verschillende coureurs die moesten wachten tot de pitlane openging tijdens de safety car-procedure. Als gevolg daarvan werd de Fransman derde, maar hij schoof uiteindelijk naar de eerste plaats nadat Hamilton een stop-and-go-penalty kreeg, en Lance Stroll wijdging bij de Roggia-chicane.

Een late aanval van Carlos Sainz van McLaren was niet genoeg om de AlphaTauri-coureur een overwinning te ontnemen. Gasly won in een bizarre race zijn eerste Formule 1-overwinning, en werd hiermee de 109e verschillende winnaar en de eerste Franse coureur die een F1-winst pakte sinds Olivier Paris in 1996.

Het resultaat leidde tot speculatie dat Gasly zou kunnen terugkeren naar Red Bull, maar de promotie is nooit gebeurd. Gasly sloot het seizoen af ​​op de tiende plaats met 75 punten. Ook in 2021 reed Gasly voor AlphaTauri, nu naast Red Bull-protegé Yuki Tsunoda. De Fransman was beduidend sneller dan zijn nieuwe teamgenoot en kende een fenomenaal seizoen.

Reden genoeg voor AlphaTauri om ook in 2022 gebruik te maken van de diensten van Gasly. De bolide was echter minder sterk dan in de jaren daarvoor en dus moest de Fransman genoegen nemen met de veertiende plek in het coureursklassement.

Gasly verlaat het Red Bull-nest en voegt zich bij Alpine

In 2023 gooit Pierre Gasly het roer om. Hij verlaat namelijk de Red Bull-familie en maakt de overstap naar Alpine. Gasly zag bij de Oostenrijkse renstal geen toekomst nu Sergio Perez verzekerd lijkt te zijn van zijn stoeltje bij Red Bull. De nieuwe teamgenoot van Gasly bij de Franse renstal is landgenoot Esteban Ocon, de coureur tegen wie hij sinds jongs af aan al racet.

Mis niets van het F1-seizoen 2023 en zet de F1-kalender eenvoudig op jouw smartphone of PC

Download nu de F1-kalender
RN365 Special
'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'

De RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez wordt op 3 februari onthuld. Red Bull heeft deze winter niet stilgezeten en de nieuwe bolide zal een maximale evolutie zijn van de RB18 waarmee Verstappen vorig jaar kampioen werd, zo schrijft onze technisch F1-analist Paolo Filisetti.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse 'Red Bull-topontwerper Newey verrast met nieuwe bolide Verstappen'