Het gebrek aan inhaalacties lag in Melbourne niet alleen aan (te) zware auto's en (te) veel downforce, maar zeker ook aan het gebrek aan inhaalmogelijkheden op het Albert Park Circuit. "De remzones op het circuit zijn te kort", zo licht Red Bull-teambaas Christian Horner toe . "Dat betekent dat de rechte stukken langer moeten worden of de huidige rechte stukken naar krappere bochten moeten leiden. Zo verleng je de remzones." Vorig jaar werd er al gesproken over het aanpassen van de bochtencombinatie van bocht elf en twaalf. Deze zou vervangen worden door een krappe linkerbocht, maar deze plannen werden vooralsnog geen werkelijkheid.
Het voorstel ligt echter nog steeds op tafel en zou dus alsnog werkelijkheid kunnen worden, al weet FIA-voorzitter Charlie Whiting niet hoe ver de plannen gevorderd zijn. "Ik heb het idee paar jaar geleden aangedragen. In theorie zou dit makkelijk te realiseren moeten zijn, maar vergeet niet dat Albert Park een publiek park is. Dat gooi je wat minder makkelijk op de schop dan een permanent circuit." De organisatie van de Grand Prix van Australië staat in ieder geval open voor het doorvoeren van aanpassingen indien dat nodig mocht zijn. "Eerdere onderzoeken hebben nog niks concreets opgeleverd, maar als kopstukken als Ross Brawn en Charlie Whiting met suggesties komen, kijken we daar graag naar" , aldus de baas van de Australian Grand Prix Corporation Andrew Westacott in gesprek met Autosport .
Meest gelezen