Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep

Kwalificatie

  • 1 LEC
  • 2 HAM
  • 3 VET
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
sgp Liveblog Quali
Start GP Singapore
Dagen
Uur
Min.
Sec.

Formule 1-regels uitgelegd

In de Formule 1 gelden een aantal belangrijke regels. RacingNews365 brengt het complete overzicht van F1-regels, zodat eenieder de soms complexe reglementen eenvoudig kan begrijpen.

Formule 1-reglementen

Formule 1 kent de nodige regelt, waarbij er steeds meer regels bij zijn gekomen de afgelopen jaren. Voor veel volgers van de sport wordt het steeds lastiger om de sport te begrijpen. RacingNews365 brengt het complete overzicht van de Formule 1-regels.

Binnen het Formule 1-kampioenschap wordt er geracet op diverse circuits in verschillende landen. Ieder jaar staan er minimaal zestien races op de Formule 1 kalender. In 2019 worden er 21 races verreden. Het seizoen begint in maart en kent haar slotstuk in december.

Er moeten minimaal achttien auto’s deelnemen aan een seizoen. In recente jaren werd dat aantal soms maar net gehaald doordat er een aantal F1-teams failliet gingen, en een aantal fabrikanten de sport verlieten. In 2019 staan er tien teams aan de start. Ieder team is verplicht om zichzelf in te schrijven met twee coureurs, hierdoor starten er twintig coureurs in het kampioenschap van 2019.

Tijdens iedere race moet er minimaal driehonderd kilometer plus één extra ronde afgelegd worden. Uitzondering hierop zijn races waarin er door bijzondere omstandigheden, zoals regen of een zware crash, de wedstrijd ingekort moet worden. Races waarin 75% of meer is afgelegd kunnen door de raceleiding stilgelegd worden, waarbij alle coureurs de volledige punten krijgen.

Puntentelling Formule 1-kampioenschap


Binnen het F1-kampioenschap zijn er twee kampioenschappen. Er is een wereldkampioenschap voor de Formule 1-coureurs, en een wereldkampioenschap voor de F1-teams. De Formule 1-coureurs die in de top tien van een race finishen krijgen WK-punten. Aan het einde van het seizoen is de coureur met het meeste WK-punten wereldkampioen. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar de meeste overwinningen, vervolgens naar de meeste tweede plaatsen, derde, vierde, et cetera.

Vanaf 2019 krijgt de rijder die de snelste raceronde heeft gereden een bonuspunt. Zodoende zijn er in theorie maximaal 26 WK-punten per Grand Prix-weekend te verdienen voor één coureur. Een team kan maximaal 44 punten scoren in een weekend. Het punt voor de snelste ronde wordt overigens enkel uitgereikt als de rijder die de snelste ronde heeft gereden, zich ten tijde van de finish in de top tien bevindt. Rijdt de nummer elf de snelste raceronde, dan wordt het punt niet uitgekeerd.

Puntentelling Formule 1

Finishplaats Aantal WK-punten
Eerste 25
Tweede 18
Derde 15
Vierde 12
Vijfde 10
Zesde 8
Zevende 6
Achtste 4
Negende 2
Tiende 1
Rijder snelste ronde (in top tien) 1 bonus

Hoe verloopt een Formule 1-raceweekend?

Formule 1-races worden ook wel Grands Prix (of Grote Prijzen) genoemd. Ieder weekend heeft eenzelfde opbouw, waarop er op de vrijdag de twee vrije trainingen zijn. Tijdens deze trainingen kunnen de coureurs en teams diverse afstellingen proberen. Op de zaterdagmorgen staat een laatste vrije training op het programma. Zaterdagmiddag is er de kwalificatie die de startopstelling voor de race van zondag bepaald. Zondag wordt de Formule 1-race (Grand Prix) verreden.

Formule 1-trainingen

Een Formule 1-weekend begint op vrijdagochtend om 11.00 uur met de eerste vrije training, een sessie waarin de Formule 1-coureurs anderhalf uur de tijd krijgen om hun ideale afstelling te vinden. In de middag volgt een tweede training, die evenals de eerste sessie anderhalf uur in beslag neemt. Tijdens de eerste training kunnen Formule 1-teams ervoor kiezen om een testrijder in te zetten. Deze testrijder, ook wel vrijdagrijder, neemt dan de plaats van één van de vaste rijders in. Het is namelijk verboden om meer dan twee wagens tegelijkertijd in te zetten.

Op zaterdagochtend wordt er vervolgd met de trainingen, de Formule 1-coureurs krijgen dan echter 'maar' een uur de tijd om de laatste aanpassingen te maken. Overigens zijn niet alle anderhalf uur durende trainingen op vrijdag: in Monaco worden de trainingen namelijk altijd op donderdag gehouden en dus start het weekend daar een dagje eerder.

Formule 1-kwalificatie

De kwalificatie is onder verdeeld in drie delen, waarin de startpositie voor de race wordt bepaald aan de hand van de snelste rondetijd van de coureur.

Q1 – Alle twintig coureurs nemen deel aan deze sessie van achttien minuten. Ze mogen zoveel ronden rijden als ze willen in deze tijd. Na afloop van deze sessie vallen de langzaamste vijf coureurs af. Zij starten de race zondag vanaf posities zestien tot en met twintig, waarbij de langzaamste van de vijf uiteraard vanaf P20 vertrekt.

Q2 – De overgebleven vijftien auto’s gaan door naar het tweede deel van de kwalificatie, logischerwijs genaamd Q2. Hierin strijden de coureurs om een plaats bij de tien snelste rijders die doorgaan naar Q3. De Formule 1-coureurs hebben vijftien minuten de tijd om een rondetijd neer te zetten. De coureurs die buiten de top tien vallen, starten de race vanaf posities elf tot en met vijftien. Wederom wordt er op basis van de tijdenlijst een startopstelling gemaakt.

Q3 – Het laatste deel van de kwalificatie wordt ook wel de ‘top 10-kwalificatie’ genoemd. De snelste tien rijders gaan de strijd met elkaar aan voor de poleposition, de eerste plaats op de startopstelling. De coureurs krijgen twaalf minuten de tijd om een rondetijd neer te zetten. Op basis van de uitslag starten de coureurs de race op zondag vanaf posities één tot en met tien, waar de snelste uiteraard vooraan staat.

Formule 1-race


De race wordt altijd op zondag verreden. Sinds 2018 is de vaste starttijd op 15.10 uur gesteld, al wordt daar voor races buiten Europa nog weleens van afgeweken. Bovendien beginnen de semi-avondraces van Bahrein en Abu Dhabi pas om 17.10 uur lokale tijd en wordt er in Singapore pas gestart om 20.10 uur in de avond, zodat de race in de Europese middag is te volgen.

Formule 1-wedstrijden worden gehouden over het aantal ronden dat benodigd is om driehonderd kilometer en één extra rondje af te werken. In het geval van de Italiaanse Grand Prix betekent dat 53 ronden, in Oostenrijk komen de coureurs vanwege het kortere circuit liefst 71 keer voorbij. Een uitzondering geldt voor - wederom - Monaco, waar er doordat het circuit erg langzaam is 'slechts' 260 kilometer wordt geracet in plaats van ruim driehonderd.

De Grands Prix hebben een tijdslimiet van twee uren, de klok gaat tellen nadat de wedstrijd is gestart. De klok wordt overigens stilgezet tijdens een coderood-situatie, als de baan onveilig is vanwege een crash of weersomstandigheden.

Formule 1-pitstops en -bandenreglement


Alle Formule 1-teams maken gebruik van banden die aan worden geleverd door het Italiaanse merk Pirelli. Voorafgaand aan een Grand Prix-weekend bepaalt welke type banden er mee worden genomen. In totaal heeft Pirelli vijf droogweerbanden en twee regenbanden ontwikkeld, van de vijf droogweerbanden mogen er drie beschikbaar zijn tijdens een GP-weekend. Pirelli laat ruim van tevoren weten welke drie van de vijf er mee worden genomen.

In de Formule 1 wordt over hardere en zachtere banden gesproken. Daarmee doelt men niet op het gevoel wat je krijgt als je over de band aait, maar de samenstelling van het rubber. Hardere banden gaan langer mee, maar leveren minder snelle rondetijden. Zachte banden hechten zich daarentegen makkelijker aan het asfalt en zijn daarom ook sneller, maar ze slijten ook rap.

De Pirelli-banden zijn als volgt herkenbaar:

Harde band - witte markering
Medium band - gele markering
Zachte band - rode markering

Er zijn twee type banden voor natte weersomstandigheden:

Intermediates – Groene markering
Full wets – Blauwe markering

Tijdens een race kunnen de fans zien of de rijders op gebruikte of nieuwe banden rijden. Nieuwe banden worden weergegeven met een vol rondje in de kleur van de bandencompound. Gebruikte banden worden weergegeven met een transparant rondje, omcirkeld met de kleur van de bandencompound. In dit rondje staat altijd de afkorting van de compound, dat wil zeggen een S (soft, zacht), een M (medium) of een H (hard).

Het Formule 1-reglement schrijft voor dat de coureurs minstens twee verschillende soorten banden gebruiken tijdens een wedstrijd. Zodoende zal een rijder minstens één pitstop moeten maken, want het is niet toegestaan om verschillende soorten op hetzelfde moment te gebruiken (bijvoorbeeld twee zachte banden voor en twee medium banden achter). Bijtanken is sinds 2010 verboden, daardoor starten de Formule 1-coureurs tijdens elke Grand Prix met een loodzware wagen omdat ze brandstof voor de hele race mee moeten nemen.

Vlagsignalen rond de baan


Om gevaar te indiceren of een bepaalde situatie op het circuit kenbaar te maken, hebben de baancommissarissen die rond het circuit staan meerdere vlaggen tot hun beschikking. Deze worden gezwaaid als de coureur volgens de wedstrijdleiding informatie nodig heeft om zijn race te kunnen voortzetten.

Kleur vlag en betekenis:

Rood = wedstrijd wordt stilgelegd
Geel = Gevaar, snelheid minderen en inhaalverbod
Groen = Gevaar en inhaalverbod voorbij, baan is weer vrij!
Blauw = achteropkomende rijder heeft een rondje voorsprong, laat deze voorbij
Zwartwit-geblokt = fnish, einde wedstrijd
Geel-rood gestreept = er ligt olie of een andere vloeistof op de baan, kijk uit!
Zwart met oranje bol = je auto is kapot. Kom naar de pitstraat voor reparatie!
Wit = kijk uit! Er rijdt een wagen extreem langzaam over het circuit
Zwartwit (met startnummer) = waarschuwing. Nog één keer misdragen en je wordt gediskwalificeerd!
Zwart (met startnummer) = je bent gediskwalificeerd. Kom direct naar de pitstraat

Overige Formule 1-regels

Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op. Een versnellingsbak moet zes Grand Prix-weekend op rij gebruikt worden en vervanging van dat onderdeel voor het aantal van zes is bereikt, levert een straf op.

Er mag buiten Grand Prix-weekends om op gezette momenten worden getest. Er zijn acht testdagen voorafgaand aan het seizoen en vier gedurende het jaar. Ook mag bandenleverancier Pirelli een team aanwijzen om mee te rijden. Het is buiten de aangewezen testdagen om verboden om met een huidige F1-auto te rijden. Tests die buiten de aangewezen dagen om worden gehouden, moeten worden verricht met een bolide die minstens twee jaar oud is.

Straffen voor F1-coureurs

Tijdens de race moeten de coureurs zich aan alle regels houden, bij overtreding van regels krijgen coureurs mogelijk een straf. Een coureur kan een straf krijgen voor het veroorzaken van een botsing, het negeren van vlagsignalen of het te hard rijden in de pitstraat. Afhankelijk van de overtreding verschillen straffen in hevigheid.

Bekende straffen zijn de drive through penalty, waarbij de gestrafte coureur op de pitlimietsnelheid (meestal 80 kilometer per uur) langs de garages moet rijden. De stop-and-go penalty is er voor hevigere overtredingen. In dat geval moet de coureur ook nog tien seconden stilstaan bij zijn eigen garage. In het uiterste geval kan een coureur worden gediskwalificeerd tijdens een race. Hij moet dan direct terugkeren in de pitstraat en mag de baan niet meer betreden.

Nieuwe Formule 1 regels voor 2019

Live Kwalificatie Formule 1 GP Singapore 2019