Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA overweegt deze nieuwe straffen in te voeren in de Formule 1

Dit jaar zagen we tijdens de Formule 1-raceweekenden regelmatig een waslijst aan gridstraffen vanwege overtredingen van het motorreglement. Het leverde verwarrende situaties op. De FIA overweegt nu andere soorten straffen in te gaan voeren.

In de tweede helft van het Formule 1-seizoen regen de verschillende Formule 1-teams de gridstraffen aaneen vanwege het overtreden van de motorreglementen. Alleen beide Aston Martin-coureurs, beide Williams-coureurs en Daniel Ricciardo (allen rijdend met Mercedes-motoren) ontvingen dit jaar geen straffen voor het overtreden van de reglementen. De andere vijftien coureurs dus wel. Het leverde af en toe op papier chaotische en vooral verwarrende situaties op na de kwalificatie. De ene coureur had een keer tien plekken straf, de volgende drie keer vijf plekken, de andere twee keer tien en ga zo maar door. Door de bewoording in de reglementen betekende dat voor de ene coureur wel een start achteraan de grid, maar voor de ander weer niet. Of toch wel? Zelfs de teams snapten er af en toe zelf niets meer van.

Verwarrend

Het is ook de FIA opgevallen. In de recente vergadering van de F1 Commission, waarin alle teams samen met afgevaardigden van de FIA en de Formule 1 vergaderen over de sport, heeft men de zaak besproken. Men was het er over eens dat het huidige systeem van gridstraffen niet afschrikkend genoeg werkt en dat het systeem het juist aanmoedigt om meer motoronderdelen dan nodig te wisselen, omdat het voor een coureur op een gegeven moment niet meer uitmaakt of het vijftien of twintig plekken gridstraf worden: het resulteert hoe dan ook in een start achteraan de grid. Dit zou de kosten onnodig opdrijven. De fans zijn volgens de FIA ook geen fan van dit straffensysteem en het zou louter voor verwarring zorgen. De startgrid op zondag zou als gevolg de uitkomst van de kwalificatie niet goed reflecteren. Bovendien zouden de straffen het soms ontmoedigen om überhaupt mee te doen in de kwalificatie. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Maatregelen

De FIA liet na afloop van de vergadering weten dat dit onderwerp 'in de toekomst verder zal worden besproken' in verschillende adviescommissies. RacingNews365 heeft van bronnen binnen de hoogste F1-commissie echter vernomen dat er tijdens de vergadering wel al verschillende soorten straffen en andere maatregelen zijn besproken die in de toekomst ingevoerd kunnen worden. Enkele strafvoorstellen zijn de revue gepasseerd tijdens de vergadering van de F1 Commission, zo heeft deze website begrepen. Onderstaande punten zijn in ieder geval besproken. Gridstraffen vervangen voor een straf tijdens de race. Die straf zou dan ingelost moeten worden tijdens de eerste pitstop tijdens de race, maar ook kunnen er nog extra beperkingen worden opgelegd. Bijvoorbeeld de straf moet binnen X ronden worden ingelost. Als er meer dan één motoronderdeel te veel wordt gewisseld tijdens één evenement, en om strategische motorwissels te ontmoedigen, kunnen er extra straffen worden uitgedeeld. Wat die extra straffen zouden zijn, werd nog niet besproken in de vergadering. Een motoronderdeel dat wordt vervangen mag vervolgens de rest van het seizoen ook niet meer worden ingezet. Dit zou strategische wissels ook moeten ontmoedigen. Speciale maatregelen zouden in de toekomst kunnen worden getroffen voor de vervanging van motoronderdelen die beschadigd zijn bij crashes of andere incidenten. Denk bijvoorbeeld aan de bowlingactie van Bottas in Hongarije in 2021, of de crash van Verstappen op Silverstone. Omdat bovengenoemde voorgestelde maatregelen ervoor zouden zorgen dat de motorreglementen aanzienlijk worden aangescherpt, is er ook een voorstel om de limiet van toegestane motoronderdelen te verhogen. Vier in plaats van drie verbrandingsmotoren en drie in plaats van twee exemplaren van de 'ES' (Energy Store, oftewel de batterij, red). De voorstellen zijn dus besproken en worden nu door verschillende partijen bekeken. Verschillende adviescommissies, die gaan over de sportieve reglementen en de motorreglementen, gaan zich over de zaak buigen. Ook de strategen van de teams zullen hun oordeel vellen en binnenkort wordt dan duidelijk of er andere straffen gaan komen in 2023 of mogelijk 2024. De leden van de F1 commissie zullen er over moeten stemmen. In totaal zijn er 30 stemmen: 10 voor de FIA, 10 voor F1 en 10 voor de teams (elk team 1).

Viaplay
x
Live Reacties na dominante sprintrace overwinning Verstappen