Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Frustraties Verstappen worden meer en meer zichtbaar: "Er gaat gewoon te veel mis"

Het raceweekend in Miami was er niet een om over naar huis te schrijven voor Max Verstappen en Red Bull.

Verstappen Q Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Ooit was de pitstop een van de sterkste punten van Red Bull. Jarenlang bepaalde het team uit Milton Keynes de standaard in de pitlane, maar daar is dit jaar veel minder van te merken. In Bahrein liet de elektronica het afweten, maar ook een pitstop in die race waar de techniek wel meewerkte kwam boven de vier seconden uit. Afgelopen weekend in Miami was het weer raak: tijdens de pitstop van Max Verstappen in de sprintrace werd de Nederlander te vroeg naar buiten gestuurd waardoor hij en Kimi Antonelli contact maakten.

Het lijkt een van de vele dingen te zijn waarin Red Bull terrein is verloren de afgelopen jaren. In de podcast van RacingNews365 wordt dan ook de stelling geopperd dat het team wel veel verloren heeft in de pitlane. "Niet alleen in de pitlane", schampt F1-kenner en RacingNews365-oprichter Ruud Dimmers. "Je ziet bij Red Bull het hele jaar dat het gewoon niet loopt. Het loopt niet op de baan, even los van Max met magische pole rondjes en races zoals Suzuka. Je ziet aan alles dat het het gewoon net niet is. In de pitstraat domineerden ze jarenlang, zelfs in de jaren dat Mercedes oppermachtig was op de baan. Het pitstraat-kampioenschap wonnen ze altijd. Maar nu hadden ze ook weer zo'n belabberde pitstop van 2,7 seconden. Kom op, Red Bull was het team dat als eerste onder de 2 seconden dook. En dan hebben we het nog niet eens over de sprintrace."

Ook Rudy van Buren ziet dat het team te veel laat liggen. "Als je weet dat je op de baan op dit moment tekort komt in de race, dan moet je juist dingen die je wel in eigen handen hebt optimaliseren. Daar zijn dit jaar gewoon te veel incidenten. En of die los van elkaar te bekijken zijn met telkens verschillende oorzaken, dat is eigenlijk niet eens heel relevant. Je moet er gewoon naar streven dat die pitstops te allen tijde 100 punten zijn. En of dat voor P1, P3, P5 of P10 is, maakt dan niet eens uit. Hetgeen waar je invloed op hebt, moet je maximaal uitvoeren. En daar zijn nu gewoon de laatste paar wedstrijden te vaak... Ja, het zijn kleine dingetjes, maar wel met grote gevolgen."

Dimmers ziet dan ook wel de nodige frustratie opborrelen bij Verstappen. "Het was gewoon heel pijnlijk. Max zelf zegt: 'ik ben niet gefrustreerd of ik raak niet gefrustreerd', maar de gelatenheid die hij de eerste race had vond ik dit weekend wel wat minder. Er ging gewoon te veel mis. Hij is alleen maar aan het worstelen met die auto. En je ziet geen verbetering."

Moeilijk seizoen

Verstappen zelf heeft gesteld dat er geen sprake is van een fundamenteel probleem, maar dat dit allemaal individuele incidenten zijn, en dat de andere teams gewoon veel vooruitgang hebben geboekt. Dimmers gelooft daar niet zoveel van. "Ook als andere teams niet stilzitten, zou je je eigen niveau vast moeten kunnen houden. En dat niveau halen ze nou echt niet. En de consistentie ook niet. Dus dan moet je niet naar anderen kijken, maar moet je naar jezelf kijken. Als iemand het iedere keer in 1.8 kan en jij houdt 2.1, 2.2 aan en je doet het altijd, dan doe je het zelf nog steeds goed, alleen is er iemand anders beter. Nu hebben ze geen enkele Grand Prix de snelste pitstop gehad. Geen enkele. Ze hebben er een aantal pitstops bij gehad die echt heel slecht waren. En waarmee je uiteindelijk ook gewoon potentieel puntenverlies lijdt."

Van Buren: "McLaren is heel sterk en dat bewijzen ze keer op keer weer. Je ziet in het begin van de de race, als de bandentemperatuur nog niet een probleem is, dat anderen nog een beetje een vuist kunnen maken. Maar tegelijkertijd kon je ook zien dat Max dat gevecht niet vol kon houden. Als je ziet wat voor gat er gecreëerd wordt in het tweede deel van de wedstrijd, dat is echt veel te veel. Ik wil niet meteen zeggen dat Red Bull een aantal dingen echt niet voor elkaar heeft, al is dat natuurlijk wel zo. Mercedes, Red Bull en Ferrari wisselen elkaar een beetje af voor het tweede snelste team. Maar die McLaren gaat gewoon in elk weekend, op elke baan, met elke temperatuur, als een trein. Als er een bepaalde Nederlander daar achter het stuur zat, dan had de puntentelling er wel heel anders uit gezien. Het is natuurlijk geluk voor ieder ander dat ze het daar niet constant maximaliseren. Alleen er is straks wel meer snelheid nodig om hen te verslaan."

Ziet Van Buren dan nog kansen voor Verstappen dit jaar? "Je kan niet verwachten met het huidige snelheidsverschil dat je over 24 races op deze manier kan blijven knokken. Dan is het gewoon uitstel van executie. In dat opzicht is het natuurlijk echt duimen met de updates en het hele Barcelona verhaal dat dat wel een beetje de goede kant op gaat helpen. Anders wordt het gewoon een heel moeilijk seizoen."

Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
Breaking Verstappen test Ferrari onder schuilnaam