Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Gaat Red Bull in 2026 niet met Porsche maar met Honda verder in Formule 1?

We wachten inmiddels al maanden op een aankondiging van Porsche dat ze in de Formule 1 zullen stappen, waar ze dan met Red Bull samen zouden werken. Een deal lijkt toch minder vanzelfsprekend te zijn dan we eerder dachten. Dieter Rencken met een update vanuit de paddock.

Honda livery
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

RacingNews365-journalist Dieter Rencken was afgelopen weekend natuurlijk aanwezig in de Formule 1-paddock op Spa-Francorchamps, waar hij op onderzoek uitging. Hij vertelt over zijn avonturen in de Formule 1-wereld en het nieuws dat hij over Red Bull-Porsche en Honda hoorde.

Honda wil verder na 2025?

Op zaterdagavond bezoek ik een media-evenement van Rolex, waar ik met enkele van de hoge F1-piefen spreek. Aangezien de aankondiging van Audi, dat vanaf 2026 in ieder geval als motorleverancier de sport instapt, op vrijdag heeft plaatsgevonden, vraag ik hen wanneer we details kunnen verwachten over de intrede van Porsche in F1, samen met Red Bull.

In de paddock wordt er namelijk veel gespeculeerd. Namelijk over een mogelijke aankondiging in Zandvoort, het territorium van Max Verstappen, of op het grondgebied van Ferrari in Monza. Ik krijg te horen dat het 'een complexe situatie' is. "Waarom?", vraag ik me af.

"Omdat Honda graag na 2025 samen wil blijven werken met Red Bull en binnen het F1-team veel mensen gecharmeerd zijn van de Japanners. Verwacht dan ook in de nabije toekomst geen nieuws", zo krijg ik te horen.

HRC-baas bezoekt Spa

Op zondagochtend zoek ik meer informatie over de plannen van Honda en kom ik erachter dat Koji Watanabe, de CEO van Honda Racing Corporation, aanwezig is in de Ardennen op Spa-Francorchamps.

Alhoewel het niet ongewoon is dat het management van een autosportbedrijf aanwezig is bij een Formule 1-Grand Prix, kan je een reisje naar Spa niet bepaald glamoureus noemen. Waarom niet een tripje naar Zandvoort, dat dichtbij Schiphol ligt?

Ik begrijp dat Watanabe samen heeft gezeten met de Japanse media, waarbij hij ontkende dat Honda plannen heeft om ook na 2025 in de Formule 1 aanwezig te zijn. Die opmerkingen neem ik echter met een flinke korrel zout.

In het verleden hebben we namelijk vaker uitspraken gehoord van Honda die niet oprecht bleken te zijn. Zo lieten ze natuurlijk weten aan het einde van 2021 de sport te verlaten, maar momenteel neemt de betrokkenheid van de Japanners alleen maar toe, nadat ze hebben aangegeven tot en met in ieder geval 2025 Red Bull te ondersteunen.

Marko en Horner reageren

Na de Grand Prix voel ik Helmut Marko aan de tand en vraag ik hem wat de kansen zijn op een langer verblijf van Honda na 2025 en wat de kans is dat een Porsche-deal van tafel wordt geveegd. Hij echoot wat ik eerder in het weekend al hoorde. "Het is een complexe situatie", waarna hij er aan toevoegde dat er 'nog niets getekend is met Porsche'.

Is het een onderhandelingstactiek? Kan het zo zijn dat de VW Group plots een ommekeer heeft gemaakt en slechts met een merk (Audi) in de Formule 1 aanwezig wil zijn? Heeft Honda misschien de lat hoger gelegd?

Het is iets dat ik voorleg aan Red Bull-teambaas Christian Horner tijdens zijn mediasessie na de GP van België. Zijn antwoorden zijn vergelijkbaar met die van Marko, maar hij benadrukt wel dat het team na 2025 zal racen met motoren van Red Bull Powertrains, de motortak van het raceteam, als deel van de vastberadenheid om de onafhankelijkheid van het team veilig te stellen.

"Strategisch gezien moeten we doen wat goed is voor het team en het bedrijf", legt Horner uit.

"Zou je bij Honda kunnen blijven?", vraag ik, al doelend op de door Red Bull gebouwde motoren met de Honda-naam erop.

"Niets staat vast", zegt hij, eraan toevoegend dat Red Bull al 300 mensen heeft aangetrokken voor haar motorproject, alvorens te bevestigen dat Red Bull Power Trains zich voor de deadline van 16 oktober bij de FIA zal registeren als motorleverancier voor 2026.

Hij voegt veelzeggend toe: "Dat sluit echter niet uit dat er na die datum nog een deal kan worden gesloten"

"Maar op de motorkap zou dan Honda of Porsche kunnen staan?", zo waag ik nog een laatste vraag. Een knikje en een grote glimlach krijg ik van Horner terug.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull zijn van een andere planeet

Wat zagen Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk Red Bull en Verstappen zoveel beter doen dan de rest? Wat ging er bijvoorbeeld (weer?) allemaal mis bij Ferrari?

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP België 2022 RN365 Nieuwsdossier

27 reacties

Viaplay
x
Exclusief Interview met Leclerc: 'Toen realiseerde ik me dat Max de titel ging winnen'