Max Verstappen heeft de wereldtitel binnen, maar Red Bull nog niet. Toch is de voorsprong inmiddels zo groot dat men in de fabriek in Milton Keynes al nagenoeg 100% bezig is met het volgende seizoen. Rob Marshall, Chief Technical Officer van Red Bull, gaf dat toe nadat de Nederlander het kampioenschap had gewonnen. "Alle focus ligt nu volledig op 2023. Er komen nog wat hele minimale dingen aan, maar er komen geen grote updates tussen nu en de Grand Prix van Abu Dhabi", vertelt hij in de F1 Nation Podcast . De laatste updates voor Red Bull kwamen dit jaar in Singapore. Daar werd de vloer van de RB18 geupdatet. Aan de media legt Chief Engineer Paul Monaghan uit wat er daar aan de wagen was veranderd." "Het ging om hier en daar wat millimeters aan veranderingen, maar dat konden we doen nadat we in België, Nederland en Italië geen schade aan onze vloeren hadden opgelopen. Daarna konden we kiezen voor deze update, die we wilden introduceren aan het begin van een tweeluik buiten Europa, niet halverwege. Daarom kozen we voor Singapore", legt Monaghan uit.
Lastige keuze
Met nog vier races te gaan gaat Red Bull dus naar volgend jaar kijken. Gevraagd of er misschien toch niet alvast wat updates op de auto komen in de slotfase, misschien om alvast voor volgend jaar te testen, legt Monaghan uit wat er allemaal bij zo'n keuze komt kijken. "Het hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld: zijn we op weg naar het slot van het seizoen onderdelen 'verloren' vanwege schade bij crashes? Dat heeft de meeste invloed op het updateplan." "Verder gaat het natuurlijk om de kosten: de kosten om de update te produceren en deze te transporteren. Daarna kijk je of die kosten het waard zijn en hoe het zich verhoudt tot de verwachte tijdswinst die we ermee behalen." "De volgende vraag is: is de update er een voor een minder goed aspect van onze bolide, of is het alleen maar een toevoeging aan een al sterk aspect? Is het het waard, kunnen we het doen? Dat zijn de vragen die we onszelf afstellen", aldus de engineer. Tot slot wil Red Bull haar concurrentie niet wijzer maken over de kant die ze op gaan ontwikkelen. "Natuurlijk wil je ook niet te veel hints geven aan de concurrentie over wat we misschien willen gaan doen (met de Red Bull-bolide,red.) Veel verschillende factoren spelen dus een rol."
Meest gelezen